Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
يهدف هذا البحث إلى دراسة مجالات التعبير الشفوي، واستراتيجيات تدريسها في مراحل التعليم العام، وأساليب تنمية تعليم التعبير الشفوي ،والأسس المؤثرة في تعبير الطلاب، وصعوبات تدريس التعبير الشفوي، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتوصل البحث إلى نتائج عدة منها: توظيف المواد الدراسية المختلفة في التعبير يكسب المتعلمين مهارات التحدث، استخدام المعلم للإشارات والحركات وتعبيرات الوجه ولغة الجسد التي تعبر عن الفرح والسرور والتعجب والحزن والإقدام، وغير ذلك من الأحاسيس والمشاعر تنمي قدرات الطلاب في التعبير الشفوي، الخطابة تنمي من قدرات الطلاب في التعبير الشفوي بما تتضمنه من ثقافة، وتقليب للأفكار، ولغة سليمة، وتبادل الأفكار والآراء ووجهات النظر بين الطلاب في مجال المحادثة ينمي قدراتهم في التعبير الشفوي.
This research aims to study the fields of oral expression, the strategies of teaching in the general education stages, the methods of developing the teaching of oral expression, the basis of the expression of students and the difficulties of teaching oral expression. The researcher used the descriptive method. The expression earns learners the skills to speak, the teacher's use of gestures, gestures, facial expressions and body language that express joy, pleasure, wonder, sadness, and emotion, and other feelings and feelings that develop students' abilities in oral expression. Bir Al-Shafi'i with its culture, fluency of ideas, and sound language, the exchange of ideas, views and perspectives among students in the field of conversation develops their abilities in oral expression.
Recommended Citation
أحمد, السماني عبد السلام
(2022)
"استراتيجيات تدريس التعبير الشفوي وأساليب تنميته لدى طلاب التعليم العام. Oral expression teaching strategies and development methods for general education students,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 20:
Iss.
3, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol20/iss3/6