Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: This study aimed to investigate the effect of teaching using a proposed strategy based on science fiction films in the development of creative thinking for the basic tenth grade students in light of their motivation towards learning the life sciences subject in Jordan. The sample of (51) students was chosen from two basic tenth – grade classes at the “Model School” in Jordan. The students of the two divisions were randomly assigned to an experimental group that was studied using science fiction films, and a control group that studied in the msual method. A measure of creative thinking was prepared that included five domains: fluency (expressive, intellectual, verbal and forms), flexibility (adaptive and automatic), originality, enrichment with detail and sensitivity to problems. For hypotheses testing, Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) was used. The results revealed significant differences attributed to the effect of the strategy in all domains and the overall degree with the exception of the domain of sensitivity to problems, and the differences in favor of the strategy was based on science fiction films. There were no significant differences attributed to the effect of motivation in all domains and in the overall degree, as well as, there were no significant differences due to the effect of the interaction between strategy and motivation in all dimensions and in the overall degree. The study recommended conducting further studies and researches on the use of science fiction films as a teaching strategy.
ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر التدريس باستخدام استراتيحية مقترحة مبنية على أفلام الخيال العلمي في تنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في ضوء دافعيتهم نحو تعلم مبحث العلوم الحياتية بالأردن, وتم اختيار عينة الدراسة البالغ عددها (51) طالبا قصدياً من شعبتين من شعب الصف العاشر الأساسي في المدرسة الأنموذجية في الأردن, وجرى توزيع الشعبتين عشوائياً إلى مجموعة تجريبية درست باستخدام أفلام الخيال العلمي, والثانية مجموعة ضابطة درست بالطريقة الاعتيادية. وتم إعداد مقياس للتفكير الإبداعي واشتمل على خمسة مجالات هي: الطلاقة (اللفظية، الفكرية, التعبيرية, الأشكال), المرونة (التكيفية، والتلقائية), والأصالة, والإثراء بالتفاصيل, والحساسية للمشكلات. واستخدم لإختيار الفرضيات تحليل التباين متعدد المتغيرات MANCOVA, وكشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) تعزى لأثر الاستراتيجية في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية باستثناء مجال الحساسية للمشكلات, وجاءت الفروق لصالح الاستراتيجية القائمة على أفلام الخيال العلمي. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) تعزى لأثر الدافعية في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية، فضلاً عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) تعزى لأثر التفاعل بين الاستراتيجية والدافعية في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية. وأوصت الدراسة بإجراء مزيد من الدراسات والبحوث حول إستخدام أفلام الخيال العلمي كاستراتيجية في التدريس.
Recommended Citation
Dahdoul, Nisreen Kareem
(2020)
"The Effect of Teaching Using Science Fiction Films in Developing Creative Thinking for the Basic Tenth Grade Students in Light of their Motivation towards Learning the Subject of Life Sciencies in Jordan أثر التدريس باستخدام أفلام الخيال العلمي في تنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في ضوء دافعيتهم نحو تعلم مبحث العلوم الحياتية بالأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 5:
Iss.
2, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol5/iss2/9