Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The study aimed at findindout the effect of a training program based on the Kolb model on improving the practive of reflective teaching among basic school English language teachers in Jordan. The study adopted the quasi- experimental design and was applied to the study subjects of the English language teachers for the basic stage, consisting of (54) male and female teachers by (27) male teachers and (27) female teachers, in the basic schools of the First Amman Education Directorate. In collecting data, the researcher relied on an observation card to measure the practice of reflective teaching. Validity and reliability of the tools were assured. The results showed that there were no statistically significant differences between the experimental groups and the control group, in any of the modified means for the sub-dimensions of the reflective thinking scale. There were no statistically significant differences between experimental and control groups in the modified means for the reflective thinking. The findings of the statistical analysis showed that there were no significant differences in any of the sub-dimensions of the reflective thinking scale attributed to the interaction between the group and (gender and experience) variables. The results also showed no statistically significant differences between the modified means of reflective thinking of basic stage English teachers due to interaction between group variable and gender and experience variables.
ملخص: هدفت الدراسة إلى تعرّف أثر برنامج تدريبيّ قائم على أنموذج كولب في تحسين ممارسة التّدريس التّأمليّ لدى معلمي الّلغة الإنجليزيّة للمرحلة الأساسيّة في الأردن. اعتمدت الدّراسة التّصميم شبه التّجريبيّ, طُبّقت على أفراد الدراسة من معلمي الّلغة الإنجليزيّة للمرحلة الأساسيّة مكوّنة من (54) معلماً ومعلمة, بواقع (27) معلماً, و(27) معلمة في المدارس التّابعة لمديريّة تربية عمّان الأولى, واعتمدت الباحثة في جمع البيانات على بطاقة ملاحظة لقياس ممارسة التّدريس التّأمليّ, وتمّ استخراج معاملات الصدق والثّبات الأداة. بيّنت النّتائج عدم وجود فروق دالّة إحصائيّا بين المجموعتين التّجريبيّة والمجموعة الضّابطة في أيّ من المتوسطات الحسابيّة المعدّلة للأبعاد الفرعيّة لمقياس التّفكير التّأمليّ, وعدم وجود فروق دالّة إحصائيًّا بين المجموعتين التّجريبيّة والضّابطة في المتوسطات الحسابيّة المعدّلة لمقياس التّفكير التّأمليّ. أظهرت نتائج التّحليل الإحصائيّ عدم وجود فروق دالّة إحصائيًّا في أيّ من الأبعاد الفرعيّة لمقياس التّفكير التّأمليّ تُعزى للتّفاعل بين المجموعة ومتغيري (الجنس, والخبرة), وكذلك بيّنت النّتائج عدم وجود فروق دالّة إحصائيًّا بين المتوسطات الحسابيّة المعدّلة للتّفكير التّأمليّ لدى معلمي الّلغة الإنجليزيّة في المرحلة الأساسيّة تُعزى للتّفاعل بين المتغيّر المجموعة ومتغيري (الجنس, والخبرة).
Recommended Citation
Hassouna, Dr. Noura Saadi
(2021)
"The Effect of a Training Program Based on Kolb Model on the Development of Reflective Teaching Practice among English Teachers of the Basic Stage in Jordan أثر برنامج تدريبيّ قائم على أنموذج كولب في تحسين ممارسة التّدريس التّأمليّ لدى معلمي الّلغة الإنجليزيّة للمرحلة الأساسيّة في الأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
2, Article 12.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss2/12