•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at finding out the level of Metacognitive thinking among middle and secondary school students in Amman, in light of the variables of academic Level, persistence of study and gender, and the extent to which this type of thinking developed during adolescence. The study sample consisted of (560) students from grade seven to the 11th grade. A multiple-choice scale was developed to assess the metacognitive thinking skills. It included two dimensions: metacognitive awareness and metacognitive control. The results of the study showed that the level of metacognitive thinking was low among middle and secondary school students. There was a difference between students according to the difference in the class in favor of students of higher grades. There were differences between students according to persistence of study, in favor of students with a high level of persistence of study and both dimensions of the scale. Finally, there was no effect of the gender variable or the interaction between the variables in metacognitive thinking.

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى التفكير فوق المعرفي لدى طلبة صفوف المرحلة المتوسطة والثانوية في مدينة عمان, ومدى تطور هذا النوع من التفكير خلال مرحلة المراهقة, فضلاً عن بحث الفروق في هذه المهارات تبعًا لمتغيرات المستوى الدراسي, والنوع الاجتماعي, والمواظبة على الدراسة, والتفاعل بينها, لدى عينة (ن= 560) من طلاب الصفوف السابع وحتى الأول الثانوي. تم تطوير مقياس اختيار من متعدد لتقييم مهارات التفكير فوق المعرفي, تضمن بعدين؛ الوعي فوق المعرفي, والتحكم فوق المعرفي. أظهرت النتائج, أولًا, أن مستوى التفكير فوق المعرفي منخفض لدى طلبة المرحلة المتوسطة والمرحلة الثانوية, وثانيًا, هناك اختلاف بين الطلبة تبعًا لاختلاف الصف, لصالح طلبة الصفوف العليا, ثالثًا, توجد فروق بين الطلبة تبعًا لمتغير المواظبة على الدراسة, لصالح الطلبة ذوي المستوى المرتفع من المواظبة على الدراسة, وعلى كلا البعدين من أبعاد المقياس, رابعًا, لا يوجد أثر لمتغير النوع الاجتماعي أو للتفاعل بين المتغيرات في التفكير فوق المعرفي.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.