Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: This study aimed to findout the effect of a counseling program based on psychodrama in reducing the level of learned helplessness in a sample of abused women. The program was applied to a group of women who review the Um Wasfi Center for Social Services in Amman, who they are (19-53) years old. The study was applied on a sample of (30) women equally assigned on two groups are experimental and control group, each group has (15) abused women. To achieve the goal of the study, the researcher developed the learned helplessness scale and a counseling program based on psychodrama ,the program consisted of (10) sessions, The results showed that there were statistically significant differences between the experimental and control groups on the learned helplessness scale for the experimental group, The experimental group subjects maintained improvement when the follow-up measurement was performed.
ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة أثر برنامج العلاج عن طريق السيكودراما في خفض مستوى العجز المتعلم لدى عينة من النساء المعنفات, فقد تم تطبيق البرنامج على مجموعة من السيدات اللواتي يراجعن مركز أم وصفي للخدمات الاجتماعية في عمان, واللواتي تتراوح أعمارهن مابين (19-53) سنة. وتألفت عينة الدراسة من (30) امرأة معنفة, تم توزيعن عشوائياً إلى مجموعتين تجريبية وتشتمل على (15) سيدة معنفة, وضابطة تشتمل على (15) سيدة معنفة, ومن أجل تحقيق هدف الدراسة طورت الباحثة مقياس العجز المتعلم, وبرنامج علاجي إرشادي قائم على السيكودراما, وقد تكون البرنامج من (10) جلسات. وأوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس العجز المتعلم, ولصالح المجموعة التجريبية وذلك بعد تطبيق البرنامج, واحتفظ أفراد المجموعة التجريبية بالتحسن عند إجراء قياس المتابعة.
Recommended Citation
al- Abbadi, Razan Jalal
(2021)
"The Effect of a Counseling Program (Psychodrama Therapy) in Reducing the Level of Learned Helplessness in a Sample of Abused Women أثر برنامج إرشادي (العلاج بالسيكودراما) في خفض مستوى العجز المتعلم لدى عينة من النساء المعنفات,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
2, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss2/9