•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to show the effect of using the internet of things (IoT) in developing scientific concepts for sixth grade in basic mathematics and their attitudes towards the internet of things. the study sample consisted of (60) male and female students from the sixth basic class in Mayar international schools of the Directorate of Special Education in the Capital Governorate in Jordan, during the second semester of the academic year 2019/2020. Two classes were chosen and randomly divided into two groups, one experimental consisting of (30) male and female students who studied using the internet of things, and the other consisted of (30) male and female students studied in the traditional method. To achieve the objective of the study, the internet of things application was prepared, and the development of scientific concepts was tested. The results of the study indicated the presence of statistically significant differences between the mean of students ’scores at the level of significance (α = 0.05) in the experimental and control groups in the post-test and in favor of the experimental group, while the results showed that there were no statistically significant differences due to the difference in gender, and also showed that there was a difference statistically significant between the pre- and post-tests at the significance level (α = 0.05). The differences came in favor of the post-test for the experimental group students. The study recommended that attention be paid to providing internet applications of things in teaching various subjects, in the basic stage.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استخدام إنترنت الأشياء في تنمية المفاهيم العلمية لدى طلبة الصف السادس الأساسي في مادة الرياضيات واتجاهاتهم نحو إنترنت الأشياء. وقد تكون أفراد الدراسة من (60) طالباً وطالبة من طلبة الصف السادس الأساسي في مدارس ميار الدولية التابعة لمديرية التعليم الخاص في محافظة العاصمة في الأردن، خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2019/2020. تم اختيار شعبتين وتقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (30) طالباً وطالبة درست باستخدام إنترنت الأشياء، والأخرى ضابطة تكونت من (30) طالباً وطالبة درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد تطبيق إنترنت الأشياء، واختبار تنمية المفاهيم العلمية. أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلبة عند مستوى الدلالة (α=0.05) في المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي ولصالح المجموعة التجريبية، في حين بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لاختلاف الجنس، كما أظهرت وجود فرق دال إحصائياً بين الاختبارين القبلي والبعدي عند مستوى الدلالة (α=0.05) لصالح الاختبار البعدي لطلبة المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة بالاهتمام بتوفير تطبيقات إنترنت الأشياء في تدريس المواد الدراسية المختلفة، وفي مراحل دراسية أخرى.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.