Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed at identifying the use degree of secondary school social studies teachers for some applications of Artificial Intelligence in three axes (planning, implementation and evaluation) of the lesson, and the challenges faced by the teachers of social studies when employing the applications of artificial intelligence in education. The sample of the study included (130) high school social studies teachers. The study was applied in the second semester of the academic year 1441 AH. The study restricted to a random sample of high school social studies teachers in the city of Riyadh in Saudi Arabia. The study tool included a questionnaire divided into four axes to answer the questions of the research. The study depended on the descriptive methodology. The study found that the use degree of high school social studies teachers for some applications of Artificial Intelligence was low; and that there are a set of challenges that obstruct their use of the applications. In light of that, a proposed conceptualization for a training program for the teachers of social studies was developed to train them on the applications of Artificial Intelligence.
ملخص:
استهدفت الدراسة التعرُّف إلى درجة استخدام معلمات الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية لبعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي في ثلاثة محاور: (تخطيط، وتنفيذ، وتقييم) الدرس، والتحديات التي تواجهها معلمات الدراسات الاجتماعية عند توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم، وتكوّنت عينة الدراسة من (130) معلمة من معلمات الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية. طُبِّقت الدراسة في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 1441هـ، واقتصرت على عينة عشوائية من معلمات الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية. وتكوّنت أداة الدراسة من استبانة قُسِّمت إلى أربعة محاور للإجابة عن تساؤلات البحث، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتوصلت إلى أن درجة استخدام معلمات الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي كانت منخفضة، وهناك مجموعة من التحديات التي تعوق استخدامهن لها، وفي ضوء ذلك تم وضع تصور مقترح لبرنامج تدريبي لمعلمات الدراسات الاجتماعية لتدريبهن على تطبيقات الذكاء الاصطناعي.
Recommended Citation
al-Qahtani, Amal Saeed Ali Qana
(2023)
"A Proposed Conceptualization of a Training Program for Secondary School Social Studies Teachers in Light of the Degree of Use and Challenges to Employ Some Applications of Artificial Intelligence in Education تصور مقترح لبرنامج تدريبي لمعلمات الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية في ضوء درجة الاستخدام والتحديات لتوظيف بعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
3, Article 14.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss3/14