Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
This study aimed to identify the application degree of governance standards in Palestinian public universities from the point of view of its faculty members. A 40-itemquestionnaire was been developed for data gathering and distributed among study sample of 300 faculty members, who were chosen randomly among three Palestinian public universities. The result indicated that the application degree of the governance standards was moderate. Furthermore, the results showed statistical significant differences about the application degree attributed to the gender, qualification, position and experience in favor of females, high qualifications, high positions and high experience levels.
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى درجة تطبيق معايير الحوكمة في الجامعات الحكومية الفلسطينية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها. ولتحقيق هدف الدراسة، قام الباحثان بتطوير استبانة تكونت من (40) فقرة،تم توزيعها على (300) عضو هيئة تدريس من العاملين في ثلاث جامعات حكومية فلسطينية تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، خلال العام الجامعي 2019/2020.أشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة تطبيق معايير الحوكمة في الجامعات الفلسطينية الحكومية جاءت متوسطة، وإلى وجود فروق دالة إحصائيا في استجابات أفراد العينة لدرجة التطبيق تعزى لمتغيرات الجنس ولصالح الإناث، والمؤهل العلمي ولصالح المؤهلات العليا، والمستوى الوظيفي ولصالح المستويات العليا، وسنوات الخبرة ولصالح الخبرات الأعلى.
Recommended Citation
Hamayl, Thaer Ayed and Al-Soud, Rateb S.
(2023)
"The Application Degree of Governance Standards in Palestinian Public Universities from the Point of View of its Faculties Members درجة تطبيق معايير الحوكمة في الجامعات الحكومية الفلسطينية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
3, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss3/15