Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed to identify the role of school principals in raising political awareness among teachers of social sciences in Arab secondary schools and its relationship to organizational citizenship behavior in order to achieve the objectives of the study and to answer its questions. The correlational descriptive survey methodology was used. The study sample consisted of (351) teachers. The results showed that the role of school principals in raising political awareness from the viewpoint of social sciences teachers in Arab schools within the Green Line was moderate. The results also showed that the level of organizational citizenship behavior among social sciences teachers in Arab secondary schools within the green line were high, and the results showed that there was a statistically significant positive correlation between the role of school principals and the citizenship behavior of social sciences teachers in Arab secondary schools within the green line.
ملخص:
هدفت الدراسة الكشف عن دور مديري المدارس في رفع الوعي السياسيّ لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في المدارس الثانويّة العربيّة وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيميّة لتحقيق أهداف الدراسة وللإجابة عن أسئلتها تم استخدام المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، اشتملت العينة على (351) معلماً ومعلمة، أظهرت النتائج أن دور مديري المدارس في رفع الوعي السياسيّ من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في المدارس العربيّة داخل الخط الأخضر كان متوسطا، كما أظهرت النتائج ان مستوى سلوك المواطنة التنظيميّة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في المدارس الثانويّة العربيّة داخل الخط الأخضر كان كبيراً، كما تبين من النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين دور مديري المدارس وسلوك المواطنة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في المدارس الثانويّة العربيّة داخل الخط الأخضر.
Recommended Citation
Suliman, Ahmad Galeb; Salama, Kayed Mohammad; and Barakat, Ali Ahmad
(2023)
"Role of School Principals in Raising Political Awareness of Social Science Teachers in Arab High Schools within the Green Line and its Relationship with Organizational Citizenship Behavior دور مديري المدارس الثانوية في رفع الوعي السياسي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في المدارس العربية داخل الخط الأخضر وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية لديهم,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
3, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss3/9