•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to find out the degree of leadership entrepreneurial skills practiced by the heads of government secondary school principals in Jordan. The descriptive survey methodology was used, and the study sample reached (115) male and female principals, who were chosen by the random cluster method. To collect study data, a questionnaire was developed, consisting of (58) items, distributed over five domains: strategic vision, initiative, creativity innovation, risk taking, and achievement. The results of the study showed that the degree of entrepreneurial leadership skills among public secondary school principals from their point of view was high, and all tool domains were high. The results indicated that there were no statistically significant differences attributed to the variables: gender, academic qualification, region and years of experience for all domains.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة مهارات الريادة القيادية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن. تم استخدام المنهج المسحي الوصفي، وبلغت عينة الدراسة (115) مديرًا ومديرة، تم اختيارهم بالطريقة العنقودية العشوائية، ولجمع بيانات الدراسة تم تطوير استبانه، تكونت من (58) فقرة، موزعة على خمسة مجالات، وهي: الرؤية الإستراتيجية، المبادأة، الإبداع والابتكار، المخاطرة، الإنجاز. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مهارات الريادة القيادية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية من وجهة نظرهم جاءت على نحو عام مرتفعة، وكانت جميع مجالات الأداة مرتفعة، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات: الجنس والمؤهل العلمي والإقليم وسنوات الخبرة عند جميع المجالات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.