Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed at revealing the practicing degree of mindfulness for the public secondary school principals in Jordan and its relation with some variables. The study population consisted of all (1389) principals of the public secondary schools. The study sample included (315) principals. For data gathering, a (34) items questionnaire has been developed, consisted of (4) categories: (Alertness to Distinction, Openness to Novelty, Orientation on the Present and Awareness of Multiple Perspectives). The results of the study showed that the practicing degree of mindfulness for public secondary school principals in Jordan was high. Furthermore, the results indicated that there were no significant differences at (α=0.05) in the practicing degree of mindfulness for public secondary school principals in Jordan, according to gender variable, and years of experience variable, but the study results showed that there were significant differences at (α=0.05) due to academic qualification variable, and the differences were in favor of (higher studies) academic qualification.
ملخص:
هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن لليقظة الذهنية من وجهة نظر المديرين أنفسهم، وعلاقتها ببعض المتغيرات. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن، وعددهم (1389) مديرا ومديرة، وبلغت عينة الدراسة (315) مديرا ومديرة. ولغايات جمع البيانات تم تطوير استبانة تكونت من (34) فقرة موزعة على أربعة مجالات، وهي: التمييز اليقظ، والانفتاح على الجديد، والتوجه نحو الحاضر، والوعي بوجهات النظر المختلفة. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن لليقظة الذهنية من وجهة نظرهم كانت مرتفعة، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن لليقظة الذهنية تعزى لمتغير الجنس، ومتغير الخبرة، بينما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن لليقظة الذهنية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولصالح ذوي المؤهل العلمي (دراسات عليا).
Recommended Citation
Al Din Hamad, Rawhieh Sa’ad and Al-Soud, Rateb Salameh
(2023)
"The Practicing Degree of Mindfulness for Public Secondary School Principals in Jordan and its Relation with Some Variables درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن لليقظة الذهنية وعلاقتها ببعض المتغيرات,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
4, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss4/10