•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The study aimed at identifying the degree of effectiveness of the educational decision-making process of the principals of Zarqa Kasbah from the teachers' point of view. It, also, studied the effect of variables on the response of the sample of the study. The study used the descriptive survey methodology. The tool of the study consisted of (14) items, and the validity and reliability of the tool was confirmed. The study was applied on a sample of (375) male and female teachers, who were chosen by a simple random method. The study proved the following results: the degree of effectiveness of educational decision-making process of the principals of Zarqa Kasbah education school from the teachers’ point of view, was medium. The results indicated that there were statistically significant differences at the level (0.05>a) in the mean. Responses of the study sample subjects about the effectiveness of the educational decision-making process of the school principals of Zarqa Kasbah education schools, from the teachers 'viewpoint. These differences were due to the variables of gender and academic qualification. Moreover, it indicated that there were no statistically significant differences due to the variables of years of experience and specialization. In light of the proved results, the study recommended a set of recommendations, the most important of which are: increasing the participation of teachers in the school decision­ making process, in the way that reflected in the raising the effectiveness of educational decisions.

ملخص:

هدفت الدراسة التعرف إلى درجة فاعلية عملية اتخاذ القرارات التربوية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين ودراسة أثر المتغيرات في استجابة افراد عينة الدراسة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي وتم تطوير أداة دراسة تكونت من (14) فقرة وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وطبقت الدراسة على عينة بلغت (375) معلماً ومعلمة وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: إن درجة فاعلية عملية اتخاذ القرارات التربوية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين جاءت متوسطة، بينما دلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.05≥α) في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة عن فاعلية عملية اتخاذ القرارات التربوية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي بينما دلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغيري سنوات الخبرة والتخصص. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهميها: زيادة مشاركة المعلمين في عملية اتخاذ القرارات المدرسية بالشكل الذي ينعكس على زيادة فاعلية القرارات التربوية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.