•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to investigate the effect of the use of active learning strategy (POSSEAR/Tanal Al-Qamar) on linguistic intelligence among the basic tenth grade students. To achieve this, the researchers prepared one objective test. Its validity and reliability were verified, to measure the students’ performance in linguistic intelligence. The sample consisted of (60) male and female students from the tenth grade of Mushairefa and Salem secondary schools. They were divided into 2 groups in the first semester of the 2019/2020 academic year. One group was randomly selected as experimental group, this group had (30) students who studied using POSSEAR strategy, and (30) students in the control group who studied the course using traditional method. The results of the study showed a statistically significant difference in linguistic intelligence between the performances of the members of the study group, in favor of the performance of the members of the experimental group. The study recommended the adoption of this strategy in teaching Arabic language in general, and linguistic intelligence in particular.

ملخص:

هدفت هذه الدِّراسة إلى التحقّق من أثر استخدام استراتيجيّة التّعلّم النّشط (تنال القمر) في الذّكاء اللّغويّ لدى طلبة الصّفّ العاشر الأساسيّ. ولتحقيق ذلك أعدَّ الباحثان اختبارًا، وتمَّ التحقّق من صدقه وثباته؛ لقياس أداء الطلبة في الذّكاء اللّغويّ. وقد تكوّن أفراد الدِّراسة من (60) طالبًا وطالبة من طلبة الصّف العاشر الأساسيّ، في مدرستَي مشيرفة وسالم الثّانويّتين، اختِيْروا بالطّريقة المتيسّرة في الفصل الأوّل من العام الدراسيّ 2019/2020م. إذ اختِيْرت شعبة عشوائيًّا كمجموعة تجريبيّة، بلغ عدد أفرادها (30) طالبًا وطالبة، دُرّست باستخدام استراتيجيّة تنال القمر، والشعبة الثانية مجموعة ضابطة، بلغ عدد أفرادها (30) طالبًا وطالبة، دُرّست باستخدام الاستراتيجيّة الاعتياديّة. وأظهرت نتائج الدِّراسة وجود فرق دالّ إحصائيًّا لصالح أداء أفراد المجموعة التّجريبيّة. وقد أوصت الدِّراسة باعتماد هذه الاستراتيجيّة في تدريس الّلغة العربيّة بعامّة، والذّكاء اللّغويّ بخاصّة.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.