•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The objective of this study was to explore the effectiveness of instructional software on the achievement of 8th basic grade students in the computer course in Jordan. The study followed the quasi-experimental methodology. The subjects consisted of (60) 8th grade students at Makkah basic school for girls in Al-Zarqa Governorate in Jordan, during the first semester 2019/2020.

Two sections were selected and were randomly divided into two groups, one experimental group consisting of 30 female students who studied using instructional software, and the other control group consisting of 30 students who studied in the traditional way.

To achieve the objective of the study, an achievement test was developed, and instructional software was designed. The findings of the study indicated that there was a statistically significant difference between the two groups, the experimental group that was taught using an instructional software, and the control group which was taught using the traditional approach at the level of significance (α = 0.05), on the post achievement test, in favor of the experimental group. The study recommended the use of computerized educational software designed by the researchers to train teachers to use and design instructional software.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى كشف فاعلية برمجية تعليمية محوسبة في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة الحاسوب في الأردن, باستخدام المنهج شبه التجريبي وقد تكون أفراد الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي في مدرسة مكة الأساسية للبنات في محافظة الزرقاء في الأردن, خلال الفصل الدراسي الأول 2019/2020. تم اختيار شعبتين وتقسيمهما عشوائياً إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (30) طالبة درست باستخدام برمجية تعليمية محوسبة, والأخرى ضابطة تكونت من (30) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق هدف الدراسة, تم إعداد اختبار تحصيلي وتصميم برمجية تعليمية محوسبة. أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطات المجموعتين التجريبية (التي تم تدريسها باستخدام برمجية تعليمية محوسبة) والضابطة (التي تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية) عند مستوى الدلالة (α=0.05)، وذلك على الاختبار التحصيلي البعدي, وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة الاستفادة من البرمجية التعليمية المصممة من قبل الباحثين في تدريب المعلمين على استخدام وتصميم البرمجيات التعليمية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.