Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The purpose of this study is to identify the prevalence of procrastination behavior among secondary school principals in Jordan. The study presents an explanation Procrastination and its negative impact on the educational system. The study sample consisted of (320) teachers working in public secondary schools in Jordan. The study instrument, which is a questionnaire, measures the prevalence of procrastination behavior among school principals. The researcher used the descriptive survey analytical methodology to collect data and analyze it using the analysis program (SPSS). The results indicated that there was a moderate prevalence of procrastination behavior among principals in public secondary schools in Jordan. The results indicated that there were no statistically significant differences between variables of gender, experience and qualifications, and the degree of procrastination among principals from the teachers’ point of view. Finally, the study presented several recommendations, most notably the need to reconsider the selection rules of principals, as well as activate internal monitoring system by senior management and decision makers.
ملخص: هدف هذه الدراسة الى الكشف عن مستوى شيوع سلوك المماطلة لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن من وجهة نظر المعلمين. وتقدم الدراسة توضيحا لسلوك المماطلة وسلبياته في المؤسسات التربوية. وتكونت عينة الدراسة من (320) معلماً ومعلمة ممن يعملون في المدارس الثانوية الحكومية في الأردن. وتم تطوير أداة الدراسة والمتمثلة باستبانة تقيس درجة شيوع سلوك المماطلة لدى المديرين. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي لجمع البيانات من خلال الأداة وتحليلها باستخدام برنامج التحليل الاحصائي للعلوم الاجتماعية SPSS. وأشارت النتائج الى ان هناك درجة شيوع متوسطة لسلوك المماطلة لدى المديرين في المدارس الثانوية الحكومية في الأردن من وجهة نظر المعلمين. كما اشارت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بكل من متغيرات الجنس, والخبرة, والمؤهل العلمي ودرجة شيوع المماطلة لدى المديرين من وجهة نظر المعلمين, واخيراً, تقدم الدراسة عديداً من التوصيات أبرزها ضرورة إعادة النظر بآلية اختيار المديرين وكذلك بذل مزيد من الجهد من قبل الإدارة لتفعيل مبدأ الرقابة الداخلية.
Recommended Citation
Khatatbeh, Abla Jaser and Al Saud, Prof. Rateb Salama
(2020)
"The Prevalence of Procrastination Behavior among Public Secondary School Principals in Jordan درجة شيوع سلوك المماطلة لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية من وجهة نظر المعلمين في الأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 5:
Iss.
1, Article 13.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol5/iss1/13