•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The aim of this study was to reveal the effectiveness of a program based on the aesthetic approach in the development of aesthetic appreciation of English in the third grade students. To achieve the objective of this study, an educational material was prepared in a program based on the aesthetic approach to teach the experimental group, while the control group was taught in the usual method. A tool was prepared for the data collection: a 30-items aesthetic appreciation scale. The Instrument was validated. The sample of the study consisted of (60) students from third grade in the Second Education Directorate of the University for the academic year 2018/2019, divided into two sections, which were Intentionally. The sample was divided into two groups. The experimental group consisted of (30) students studied in the program based on the aesthetic approach, and the control group of (30) students studied the subject in the usual method. The results of the study revealed that there was a statistically significant difference at (= 0.05) between the performance of the students on the aesthetic appreciation scale. All the differences in the study variable (teaching method) were in favor of the experimental group that was taught by using the program based on the aesthetic approach.

ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على المدخل الجمالي في تنمية التذوق الجمالي لدى طلبة الصف الثالث الأساسي. ولتحقيق هدف هذه الدراسة, أعدت الباحثة برنامجاً قائماً على المدخل الجمالي لتدريس المجموعة التجريبية, بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية. كما اعدت الباحثة مقياساً للتذوق الجمالي مكوناً من (30) فقرة. وتكونت عينة الدراسة من (60) طالباً وطالبة من طلبة الصف الثالث الأساسي في مديرية تربية عمان الثانية/ لواء الجامعة للعام الدراسي 2018/ 2019, موزعين على شعبتين تم اختيارهما بالطريقة القصدية ووزعت العينة إلى مجموعتين, المجموعة التجريبية مكونة من (30) طالباً وطالبة درست بالبرنامج القائم على المدخل الجمالي, والمجموعة الضابطة مكونة من (30) طالباً وطالبة درست المادة فيها بطريقة اعتيادية. ولقد كشفت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائياً (= 0.05) بين درجات أداء الطلبة على مقياس التذوق الجمالي وتعزى جميع الفروق المذكورة لمتغير الدراسة (طريقة التدريس) ولصالح المجموعة التجريبية التي درست بالبرنامج القائم على المدخل الجمالي.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.