•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Article Title

The Relationship between the Organizational Commitment of Faculty Members and Fulfillment of Human Development Goals in Jordanian Public Universities العلاقة بين الالتزام التَّنظيميّ لأعضاء الهيئة التدريسية وتحقيق أهداف التنمِيَّة البَشَرِيّة في الجامعات الحكومية الأردنية

Abstract

Abstract: The aim of this study is to investigate the relationship between organizational commitment of faculty members and the attainment of human development goals in Jordanian public universities. The sample of the study comprised 300 faculty members. The results of the study showed that the total mean of the degree of the organizational commitment of faculty members in Jordanian public universities was high, while the total mean of human resources scale as a whole was moderate. Furthermore, the results pointed out that there were no statistically significant differences in the total score and domains of the organizational commitment scale of faculty members in Jordanian public universities in favor of gender. In contrast, the findings underlined statistically significant differences in the total score and domains of the organizational commitment scale of faculty members in Jordanian public universities in terms of the college. The differences were in favor of the humanitarian faculties. Moreover, there were statistically significant differences between the means of the total score of the organizational commitment scale as a whole and the domains of emotional commitment and normative commitment. The differences were in favor of subjects with experience 11 years or higher. Finally, the results revealed that there was a positive relationship between the total degree of job commitment scale and its domains with the human resource scale and all its domains. On the basis of these results, the researcher recommended the need to benefit from the high level of organizational commitment of faculty members to employ this level of organizational commitment to bring into effect a better level of performance in order to achieve the desired objectives of human resources development.

ملخص: هدفت الدراسة إلى توضيح العلاقة بين الالتزام التَّنظيميّ لأعضاء الهيئة التدريسية وتحقيق أهداف التنمِيَّة البَشَرِيّة في الجامعات الحكومية الأردنية, وقد اعتمدت الدراسة الوصفي المسحي الارتباطي, وتم اختيار عينة طبقية عشوائية تكونت من (300) عضو هيئة تدريس من الجامعات الحكومية الأردنية, وقد تم توزيع أداة الدراسة (الاستبانة) لجمع البيانات بعد التحقق من صدقها وثباتها, وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط العام لمقياس درجة الالتزام التنظيمي لأعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية ككل جاء بدرجة متوسطة. وأن المتوسط العام لمقياس أهداف التنمِيَّة البَشَرِيّة وتحقيقها ككل كان بدرجة متوسطة. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية وفي مجالات مقياس الالتزام التنظيمي تبعاً لمتغير الجنس. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية وجميع مجالات مقياس الالتزام التنظيمي تبعاً لمتغير الكلية, وكانت الفروق لصالح الكليات الإنسانية. ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات تقديرات الدرجة الكلية لمقياس الالتزام التنظيمي ككل وعلى مجالي (الالتزام العاطفي والالتزام المعياري) وكانت الفروق لصالح من خبرتهم 11 سنة فأكثر. كما أظهرت النتائج أن هناك علاقة ايجابية بين الدرجة الكلية لمقياس الالتزام الوظيفي ومجالاته مع مقياس تحقيق أهداف التنمِيَّة البَشَرِيّة وجميع مجالاته. وبناءً على نتائج الدراسة فقد أوصى الباحث بضرورة الاستفادة من ارتفاع مستوى الالتزام التنظيمي لأعضاء الهيئة التدريسية في توظيف هذا المستوى من الالتزام التنظيمي بما يحقق مستوى أفضل من الأداء والإنجاز للوصول إلى تحقيق أهداف تنمية الموارد البشرية المبتغاة.

This document is currently not available here.

Share

COinS