•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed to identify the impact of an educational program based on the practical Presentation of teaching science in developing scientific thinking and social interaction skills among the seventh grade students in Jordan. The study was conducted on a sample of 40 students distributed into two groups equally (20) to the control group and (20) for the experimental group. The study adopted a semi-experimental methodology. To achieve the objectives of the study, the skills of scientific thinking and social interaction skills were used. The results showed that there were statistically significant differences between the experimental and control groups in the total score. The skills of scientific thinking according to the method of education and for the benefit of the experimental group is attributed to the learning program based on the practical presentations and the existence of statistically significant differences between the experimental and control groups in the total score of the social interaction skills scale for the tutorial and for the benefit of the experimental group is attributed to the learning program based on practical presentations. The researcher recommended the training of science teachers on the strategy of practical presentations and their application in the teaching of science, and activating the use of practical presentations in teaching curricula in schools to develop the skills of students.

ملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى أثر برنامج تعليمي قائم على العروض العملية لتدريس العلوم في تنمية مهارات التفكير العلمي ومهارات التفاعل الاجتماعي لدى طلبة الصف السابع الأساسي في الأردن، وتكونت عينة الدراسه من (40) طالباً تم توزيعهم على مجموعتين بالتساوي (20) للمجموعة الضابطة و(20) للمجموعة التجريبية، واعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق اهداف الدراسة تم استخدام إختبار مهارات التفكير العلمي، ومقياس مهارات التفاعل الاجتماعي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في متوسط الدرجة الكلية لمهارات التفكير العلمي تبعا لطريقة التدريس و لصالح المجموعة التجريبية يعزى للبرنامج التعلمي القائم على العروض العملية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في متوسط الدرجة الكلية لمقياس مهارات التفاعل الاجتماعي لصالح المجموعة التجريبية، وتوصي الباحثة بتدريب معلمي العلوم على استراتيجية العروض العملية وتطبيقها في تدريس مادة العلوم.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.