Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The study aimed to investigate the effectiveness of self-regulated learning strategy in reducing the level of mathematics anxiety among students of Al-Huson University College in Jordan. The study sample consisted of (125) male and female students of the first year. They were divided into two groups: an experimental group (63) male and female students who were taught using self-regulated learning, and a control group (62) male and female students who were taught in the traditional way. The study data were collected using a questionnaire to reveal the levels of mathematics anxiety, an fter making sure of its validity and reliability. The findings of the study showed that there were significant differences between the two study groups in favor of the experimental group on the mathematics anxiety scals. The study recommended that self-regulated learning strategies should be used in teaching to reduce math anxiety levels and invite students to use this strategy, and conducting similar studies on other mathematics topics such as: algebra, equations, probabilities, statistics, for various stages to verify the effectiveness of self-regulated learning.
ملخص: هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية التعلم المنظم ذاتياً في خفض مستوى قلق الرياضيات لدى طلبة كلية الحصن الجامعية في الأردن. تكونت عينة الدراسة من (125) طالباً وطالبة من طلبة السنة الأولى وزعوا على مجموعتين, مجموعة تجريبية (63) طالباً وطالبة تم تدريسهم بإستخدام التعلم المنظم ذاتياً, ومجموعة ضابطة (62) طالباً وطالبة تم تدريسها بالطريقة التقليدية. وجمعت بيانات الدراسة باستخدام استبانة للكشف عن مستويات قلق الرياضيات, بعد التأكد من صدقها وثباتها. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين مجموعتي الدراسة ولصالح المجموعة التجريبية على مقياس قلق الرياضيات. وقد أوصت الدراسة بضرورة إستخدام إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في التدريس لخفض مستويات قلق الرياضيات, ودعوة الطلبة إلى استخدام هذه الاستراتيجية, وإجراء دراسات مماثلة على موضوعات الرياضيات الأخرى كالجبر والمعادلات والإحتمالات والإحصاء ولمراحل مختلفة للتحقق من فاعلية التعلم المنظم ذاتياً.
Recommended Citation
Tashtoush, Dr. Mohammad Abdallah; Alshunaq, Dr. Mamoon Mohammad; and Albarakat, Dr. Ali Ahmad
(2020)
"The Effect of Using Self-Regulated Learning Learning Strategy to Reduce the Level of Mathematics Anxiety among Students of Al-Huson University College أثر استخدام استراتيجية التعلم المنظم ذاتياً في خفض مستوى قلق الرياضيات لدى طلبة كلية الحصن الجامعية,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 5:
Iss.
3, Article 5.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol5/iss3/5