Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: This study aims to investigate the effect of a blended learning teaching approach on developing students’ life skills at the school of Physical Education at the University of Jordan according to sex, academic year, and courses). A stratified random sample of 191 male and female students participated in the study. The descriptive methodology was adopted to fulfil the aims of the study. “Life Skills Acquired through Blended learning “Scale was developed and used to collect required data. Targeted life skills were communication, problem solving, leadership, teamwork, self-confidence, accepting differences and decision making). Data were statistically analyzed. Results showed that blended learning approach had a significant effect on students’ life skills level acquired. On the other hand, significant sex differences revealed. Males have developed higher levels of life skills through the blended learning classes in general. Also, significant differences in all life skills acquired in favor of participants of the fourth year. Furthermore, students of theoretical courses obtained significant higher life skills than those participating in practical classes. Due to the positive effects of the blended learning approach revealed in this study, the implementation of blended learning courses in a wide scale is recommended.
ملخص: هدفت هذه الدراسة للتعرف إلى أثر تطبيق نهج التعلم المدمج على تنمية المهارات الحياتية لدى طلبة كلية التربية الرياضية بالجامعة الاردنية تبعا لمتغيرات (الجنس، السنة الدراسية، نوع المساق) واشتملت عينة الدراسة على 191 طالبا وطالبة تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية من طلبة كلية التربية الرياضية بالجامعة الأردنية إذ تم استخدام المنهج الوصفي بصورته المسحية وقام الباحثون ببناء استبيان خاص لقياس المهارات الحياتية كأداة لجمع البيانات تضمن (40) فقرة موزعة على ثمانية مجالات هي (التواصل، حل المشكلات، القيادة، التعاون والعمل الجماعي، تحمل المسؤولية، الثقة بالنفس، تقبل الإختلاف، اتخاذ القرار) وتم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار ت وتحليل التباين الاحادي واختبار شيفيه للمقارنات البعدية كوسائل احصائية لاستخراج النتائج. وأظهرت النتائج تحسنا في المهارات الحياتية عند تطبيق نهج التعلم المدمج في التدريس كما تميز الذكور عن الاناث في مدى تطور المهارات الحياتية لديهم كما وكان التطور أفضل لدى طلبة السنة الرابعة عن باقي زملائهم في السنوات الدراسية وتميز طلاب المواد النظرية في تطورهم عن طلبة المواد العملية. وفي ضوء استنتاجات الدراسة أوصى الباحثون بأفضلية إدخال التعلم المدمج للتعليم وتعميمه بشكل أوسع ليشمل كل المواد لما له من اثار ايجابية في رفع مستوى المهارات الحياتية وتطويرها لدى الطلبة.
Recommended Citation
Orabi, Prof. Samira M.; Mansi, Prof. Taiysir I.; al-Awamleh, Dr. Aida A.; Bayyat, Dr. Manal M.; and Abaza, ‘Safi nour’ A.
(2020)
"The Effect of a Blended Learning Teaching Approach on Developing Students Life Skills at the School of Physical Education at the University of Jordan أثر تطبيق نهج التعلم المدمج على تنمية المهارات الحياتية لدى طلبة كلية التربية الرياضية في الجامعة الأردنية,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 5:
Iss.
3, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol5/iss3/6