•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed at identifying the reality of institutional effectiveness at the Jordanian public universities from the point of view of the faculty members. The study used the descriptive methodology and developed a questionnaire consisting of (24) items. The validity of the tool was verified The sample of the study consisted of all university faculty members (400) ,the sample were selected in a simple random method.The study results showed the reality of institutional efficiency at the Jordanian public universities from the point of view of the teaching staff members was medium,The results showed significant differences at the level of significance (α= 0.05) in the estimates of the sample members of the study of the reality of institutional effectiveness at the Jordanian public universities from the point of view of the faculty members due to sex variable and were in favor of males. And in college type in favor of scientific colleges, the study recommended giving attention to the issue of institutional effectiveness by the heads of universities and academic leaders, and the need for universities to adopt effective institutional policies that contribute to university advancement and enhance their institutional efficiency. ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تعرف واقع الفاعلية المؤسسية في الجامعات الأردنية الحكومية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية فيها، استخدمت الدراسة المنهج المسحي الوصفي، وطورت استبانة مؤلفة من (24) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية الحكومية ممثلة بالجامعة الأردنية، وجامعة اليرموك، وجامعة مؤتة، والبالغ عددهم (400) عضو هيئة تدريس اختيروا بالطريقة العشوائية البسيطة وخلصت الدراسة الى أن واقع الفاعلية المؤسسية في الجامعات الأردنية الحكومية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية فيها جاء بدرجة متوسطة ،وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة لواقع الفاعلية المؤسسية في الجامعات الأردنية الحكومية تعزى لمتغير الجنس، وكانت لصالح الذكور، ووجدت فروق ذات دلالة احصائية لنوع الكلية وكانت لصالح الكليات العلمية.وأوصت الدراسة بإيلاء الاهتمام بموضوع الفاعلية المؤسسية من قبل رؤوساء الجامعات والقادة الأكاديميين، وضرورة تبني الجامعات سياسات مؤسسية فاعلة تسهم في الارتقاء تعزيز الفاعلية المؤسسية لديها.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.