Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The study aimed to finding out the degree of achieving total quality management standards in public schools in Jordan from teachers’ point of view. The study sample consisted (298) male and female teachers from the schools in the capital Amman governorate. The descriptive – survey methodology was used. To achieve the objectives of the study a questionnaire was developed and applied on the sample of the study after its validity and reliability were assured. The results of the study indicated that the degree of achieving total quality management standards was medium in all its fields from teachers’ point of view. There were no significant differences in the degree of achieving total quality management standards by school administrations in the capital Amman governorate attributed to sex, experience and academic qualification variables. The study recommended the necessity of working to raise the level of total quality management in public schools through the preparation of specialized programs in total quality management and its concepts and principles for all employees in school, from administrators and teachers, so that it can be easy to apply.
ملخص: هدفت الدراسة التعرف الى درجة تحقيق معايير إدارة الجودة الشاملة في المدارس الحكومية في الاردن من وجهة نظر المعلمين, وبلغت عينة الدراسة (298) معلماً ومعلمة من مدارس محافظة العاصمة عمان, واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي, ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة وتم التحقق من صدقها وثباتها. وتوصلت الدراسة الى أن درجة تحقيق معايير إدارة الجودة الشاملة في المدارس الحكومية في الاردن من وجهة نظر المعلمين, جاءت متوسطة بجميع مجالاتها , وعدم وجود فروق دالة احصائياً لأثر الجنس في درجة تحقيق ادارات المدارس في محافظة العاصمة لمعايير إدارة الجودة الشاملة, وعدم وجود فروق دالة احصائياً لأثر متغير الخبرة في درجة تحقيق ادارات المدارس في محافظة العاصمة لمعايير إدارة الجودة الشاملة, وإن الفروق غير داله احصائياً في اثر متغير المؤهل العلمي في درجة تحقيق ادارات المدارس في محافظة العاصمة لمعايير إدارة الجودة الشاملة, واوصت الدراسة بضرورة العمل على رفع مستوى ادارة الجودة الشاملة في المدارس الحكومية من خلال عقد برامج متخصصة في إدارة الجودة الشاملة ومفاهيمها ومبادئها ومعاييرها وما يرتبط بها من جوانب ذات علاقة لتكون واضحة لجميع الأطراف في المدرسة بحيث يسهل تطبيقها وتنفيذها.
Recommended Citation
Al-Rababa, Thuka Khalil
(2020)
"The Degree of Achieving Total Quality Management Standerds in Public Schools in Jordan from Teachers’ Point of View درجة تحقيق معايير إدارة الجودة الشاملة في المدارس الحكومية في الاردن من وجهة نظر المعلمين,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 5:
Iss.
4, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol5/iss4/15