Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The study aimed at finding out the reality of the professional commitment of school librrarians in Jordan, the study questionnaire consisted of (22) items was developed to achieve the goal of the study; it was confirmed validity and reliability. Then it was given to the study sample subjects consisting of (300) librrarians. The study results showed that the degree of appreciation and the reality of professional commitment of school librrarians in Jordan from their point of view was medium; the results showed that there were statistically significant differences in the reality of professional commitment of school librarians in Jordan due to sex in favor of males. There were no statistically significant differences due to scientific qualification and experience. Leading to regular feedback on their performance, and the dissemination of culture to strong school organizers as this will enhance their professional commitment.
ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف واقع الالتزام المهني لدى أمناء المكتبات المدرسية في الأردن, ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مكونة من (22) فقرة, وتم التأكد من صدقها وثباتها, ومن ثم تم توزيعها على عينة الدراسة المكونة من (300) أمين, وتم استخدام المنهج المسحي الارتباطي, وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تقدير واقع الالتزام المهني لدى أمناء المكتبات المدرسية في الأردن من - وجهة نظرهم - كانت متوسطة, وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدارسة لواقع الالتزام المهني لدى أمناء المكتبات المدرسية في الأردن تعزى للجنس ولصالح الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للمؤهل العلمي والخبرة, وأوصت الدراسة في ضوء تلك النتائج بتحديد توقعات أمناء المكتبات بشكل واضح, مما يؤدي إلى توفير التغذية الراجعة بشكل دوري عن أدائهم, ونشر ثقافة منظمية قوية في المدارس إذ إن ذلك سيعزز من التزامهم المهني.
Recommended Citation
Khawaldah, Alaa Mahmoud and Ababneh, Dr. Saleh
(2020)
"The Degree of Professional Commitment of School librrarians in Jordan درجة الالتزام المهني لدى أمناء المكتبات المدرسية في الأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 5:
Iss.
4, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol5/iss4/6