•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed at investigating the degree of schools' leaders applying the adaptive leadership domains from the teachers' point view in Aldwaadmy Governorate. To achieve this goal a questionnaire was designed consisted of (23) items. These items were distributed on four domains: Leading work environment, through emotion leadership, learning from self-correction, and adoption of solutions win-win. The questionnaire was distributed on (376) teachers (141) male teachers (235) female teachers. The quantitative survey method was used. The study results revealed that the self-correction learning ranked firstly, the leading work environment ranked secondly, while the through emotion leadership domain ranked finally. The teachers' responses on applying the adaptive leadership domains were medium. Also the results revealed that there were significant differences between the sample responses for the degree of schools' leaders applying the adaptive leadership domains due to gender variable in favor of (males). While the results revealed that, there were not any significant differences due to specialization variable. Moreover, the results revealed that there were not any significant differences between the sample responses for the degree of schools' leaders applying the adaptive leadership domains except for the learning from self-correction domain due to years of the experience variable in favor of (less than 5 years).

ملخص: هدفت الدراسة الى التعرف إلى درجة تطبيق قادة المدارس لأبعاد القيادة التكيفية من وجهة نظر المعلمين في محافظة الدوادمي, ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة تكونت من (23) فقرة موزعة على أربعة أبعاد, وهي: بُعد قيادة بيئة الأعمال, وبُعد القيادة من خلال العاطفة, وبُعد التعلم من التصحيح الذاتي, وبُعد تبني حلول اربح تربح, تم توزيعها على (376) معلماً ومعلمة, منهم (141) معلماً و(235) معلمة, واستخدم المنهج الكمي المسحي. توصلت نتائج الدراسة الى أن بُعد التعلم من التصحيح الذاتي قد جاء بالترتيب الأول, وجاء بُعد قيادة بيئة الأعمال بالترتيب الثاني, وجاء بُعد القيادة من خلال العاطفة في الرتبة الأخيرة, وقد جاء تطبيق القيادة التكيفية بدرجة متوسطة. كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة تطبيق قادة المدارس لأبعاد القيادة التكيفية عند جميع أبعاد الاستبانة تعزى لمتغير الجنس, وذلك لصالح الذكور, وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند جميع أبعاد الاستبانة تعزى لمتغير التخصص, وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند جميع أبعاد الاستبانة باستثناء بُعد التعلم من التصحيح الذاتي تعزى لمتغير الخبرة, وذلك لصالح تقديرات ذوي عدد سنوات الخبرة (أقل من 5 سنوات).

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.