•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed to propose educational mechanisms to activate the administrative incentives in public secondary schools in Jordan based on models of effectiveness. The descriptive developmental analytical methodology was used and the questionnaire as a tool for the study was verified by the method of validity of the referees and its reliability was verified using the method of testing and retesting, and Cronbach Alpha equation. The study population consisted of all principals and teachers of public secondary schools in Jordan, (1227) principals, and (17480) teachers. The sample of the study consisted of (289) principals, and (867) teachers, who were selected by a random cluster method, for the academic year 2018/2019.The study finding showed that the reality of the practice of public secondary school principals in Jordan for administrative incentives from the point of view of the principals and their teachers was medium. The domains were ranked in descending order as follows: teacher empowerment, achieving objectives in unexpected ways, realism and firmness, achieving a sustainable impact. The study reached a set of educational mechanisms to activate the administrative incentives in public secondary schools in Jordan based on models of effectiveness which recommended implementation of them.

ملخص: هدفت الدراسة اقتراح آليات تربوية لتفعيل التحفيز الإداري في المدارس الثانوية العامّة في الأردن وفقاً لنماذج الفاعلية, وتمّ استخدام المنهج الوصفي التحليلي التطويري, والاستبانة كأداة للدراسة, التي تمّ التأكد من صدقها بطريقة صدق المحكمين, وتمّ التحقّق من ثباتها باستخدام طريقة الاختبار وإعادة الاختبار, ومعادلة كرونباخ ألفا, وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع المديرين والمديرات والمعلمين والمعلمات في المدارس الثانوية العامّة في الأردن, والبالغ عددهم (1227) مديراً ومديرة, و (17480) معلماً ومعلمة, وتكوّنت عيّنة الدراسة من (289) مديراً ومديرة, (867) معلماً ومعلمة, تمّ اختيارهم بالطريقة العنقودية العشوائيّة, للعام الدراسي 2018/2019. وأظهرت النتائج أنّ واقع ممارسة مديري المدارس الثانوية العامّة في الأردن للتحفيز الإداري من وجهة نظر مديري هذه المدارس ومعلميها كانت متوسطة, وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً كالآتي: تمكين المعلّمين, تحقيق الأهداف بطرق غير متوقعة, الواقعية والحزم, تحقيق أثر مُستدام, توزيع السلطة. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الآليات التربوية لتفعيل التحفيز الإداري في المدارس الثانوية العامّة في الأردن وفقاً لنماذج الفاعلية, والتي أوصت بتطبيقها.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.