•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The purpose was to identify the role of universities in Saudi Arabia in combating extremism from viewpoints of the faculties. The researchers designed a 30-item questionnaire covering four domains and was administered to a sample of (264) faculty members selected by the random convenience sampling method. Results revealed high significance of the role of universities in Saudi Arabia in extremism combating efforts as perceived by the faculties, where the political domain was placed first, then the academic domain was placed secondly and the social domain was ranked lastly. Results showed statistically significant differences among subject estimates on the study domains attributed to gender in favor of males; and there were statistically significant differences attributed to faculty in favor of humanistic faculties.

ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة دور الجامعات في المملكة العربية السعودية في مواجهة التطرف من وجهة نظر أعضاء هيئات التدريس فيها. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثتان بتصميم استبانة تكونت من 30 فقرة موزعة على أربعة مجالات, تكونت عينة الدراسة من (264) عضو هيئة التدريس, تم اختيارهم بالطريقة العشوائية المتيسرة. بينت نتائج الدراسة أن هناك أهمية كبيرة لدور الجامعات في المملكة العربية السعودية في مواجهة التطرف من وجهة نظر أعضاء هيئات التدريس، وأن المجال السياسي احتل الرتبة الأولى ثم المجال الأكاديمي وأخيراً المجال الاجتماعي. كما بينت النتائج أن هناك فروقا دالة احصائياً بين تقديرات أفراد عينة الدراسة على مجالات استبانة الدراسة تعزى لمتغير الجنس لصالح تقديرات الذكور، وأن هناك فروقاً دالة احصائياً تعزى لمتغير الكلية وذلك لصالح الكليات الانسانية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.