•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed at defining the ability level of university field teaching practice students, on applying high level questioning skill inside the governmental and private sector schools at Madaba Educational Governorate. The sample consisted of (112) fourth year students at the college of education/Al-Isra University (Jordan), who took a thirty multiple choice items achievement test, after assuring its validity and reliability. In order to test the study four hypotheses, factorial design (2x2), Two-Way ANOVA (2x2) and (t) test were used. The most important findings were as follows:  There was a statistical difference at the level of (0.01) between means of the field teaching practice students' ability on applying the high level questioning skill and the educational accepted level.  There was a statistical difference at the level of (0.01) between means of the field teaching practice students' ability on applying the high level questioning skill, due to the students' specialty area at the secondary cycle (scientific & literary streams), in favor of scientific stream students.  There was no statistical difference at the level (0.05) between means of the field teaching practice students on applying the high level questioning skill, due to the students' sex (male and female).

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مستوى مقدرة طلبة التربية العملية الميدانية في جامعة الإسراء الخاصة الأردنية, على تطبيق مهارة طرح الأسئلة ذات المستوى العالي في المدارس الحكومية والخاصة بمنطقة مأدبا التعليمية. وتألفت عينة الدراسة من (112) من طلبة السنة الرابعة الملتحقين ببرنامج التربية العملية تخصص معلم الصف من الجنسين, الذين قدموا اختباراً تحصيلياً مؤلفاً من ثلاثين فقرة من نوع الاختيار من متعدد, من مستوى التطبيق حول مهارة طرح الأسئلة ذات المستوى العالي, بعد التأكد من صدقه وثباته. ومن أجل اختبار فرضيات الدراسة الأربع, تمّ استخدام كلٍ من التصميم العاملي (2×2), وأسلوب تحليل التباين الثنائي (2×2), وتصميم المجموعة الواحدة باختبارٍ بعدي وبتطبيق الإحصائي (ت). وقد أظهرت الدراسة النتائج المهمة الآتية:  وجود فرقٍ ذي دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.01) بين المتوسط الحسابي لمقدرة طلبة التربية العملية الميدانية على تطبيق مهارة طرح الاسئلة ذات المستوى العالي والمستوى المقبول تربوياً.  وجود فرقٍ ذي دلالةٍ احصائيةٍ عند مستوى الدلالة (0.01) بين متوسطي المقدرة لطلبة التربية العملية الميدانية بجامعة الإسراء على تطبيق مهارة طرح الأسئلة ذات المستوى العالي, يُعزى للتخصص الأكاديمي بالمرحلة الثانوية (علمي, أدبي) ولصالح طلبة التخصص العلمي.  عدم وجود فرقٍ دالٍ إحصائياً عند المستوى (0.05) بين متوسطي المقدرة لطلبة التربية العملية الميدانية على تطبيق مهارة طرح الأسئلة ذات المستوى العالي, يُعزى لنوع جنس الطلبة (ذكور, إناث).

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.