Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The Study investigated the mathematics teachers’ practices at King Abdullah II schools of excellence in Jordan. Ten teachers from the King Abdullah II School of Excellence were enrolled during the first semester of the academic year 2018/2019. The classroom observations and the document observation and analysis card were used to collect data. The results showed that the mathematics teachers’ practices in the field of planning focused largely on cognitive outcomes that focus on mental processes (knowledge, understanding and application), and rarely on outcomes that develop higher mental abilities, emotional and psychological outcomes in their plans. In the implementation of teaching, the results showed that most teaching practices in the classroom focused on the teacher-centered teaching practices, including the use of the direct teaching strategy, and rarely used teaching strategies that develop the higher mental abilities and stimulate the thinking of students. In the field of mathematical thinking, the results showed that 60% of the teachers were interested in the individual differences among the students and addressing their intelligence, to develop their mathematical thinking skills in general and future thinking in particular. The teachers' interest in the initiative was not noticed, and innovative strategies were not used to develop thinking skills. In the field of evaluation, the results showed that the evaluation strategies and tools used in the mathematics classes focus on the regular "paper and pencil strategy" which is based on tests and solving book exercises, compared to the emergence of descriptive situations based on authentic assessment.
ملخص: هدفت هذه الدراسة تعرف الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز. تمت ملاحظة (10) معلمين بواقع ست حصص لكل معلم وحللت وثائقهم. وقد أظهرت النتائج: أن تخطيط المعلمين تمحور بدرجة كبيرة حول النتاجات المعرفية ضمن المستويات (المعرفة والفهم والتطبيق). وقلما وجدت نتاجات تراعي المقدرات العقلية العليا, أوالنتاجات الوجدانية والنفسحركية في خططهم. وأن معظم الممارسات التدريسية في الغرفة الصفية تمحورت حول المعلم, ومنها: استخدام استراتيجية التدريس المباشر بشكل كبير, وقلما استخدمت حل المشكلات أو العصف الذهني لإثارة تفكير الطلبة. وفي مجال التفكير الرياضي أظهرت النتائج أن (60%) من المشاركين راعوا الفروق الفردية بين الطلبة وعملوا على تنمية مهارات التفكير الرياضي لدى الطلبة والتفكير المستقبلي, ونادرًا ما اهتم المعلمون بالمبادرة لطرح الأفكار الإبداعية التطويرية. وأظهرت النتائج كذلك تركيز معظم المشاركين على استراتيجيات التقويم الاعتيادي "استراتيجية الورقة والقلم" والتي تقوم على الاختبارات وحل تمارين الكتاب, ونادرًا ما استخدم المشاركون التقويم الواقعي.
Recommended Citation
Zghyer, Reham Nassar and Al-Shara, Prof. Ibrahim Ahmad
(2021)
"Mathematics Teachers’ Practices at King Abdullah II Schools of Excellence in Jordan: A Qualitative Study الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز: دراسة نوعية,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
3, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss3/15