Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The aim of this study was to investigate the effectiveness of using an educational infographics in the development of spatial thinking skills among grade 10 female students in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of (406) students of the tenth grade, divided into two groups, experimental (194 students), and control (212 students). To achieve the objective of the study, the researchers prepared a test in spatial thinking skills consisting of 30 items divided into multiple choice and short essay questions. The results of the study showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the students in the experimental and control groups in the spatial thinking skills test in favor of the experimental group. According to these results, the study recommends implementation of educational infographics as a method of instruction in the education and teaching strategies and planning. As well as to train students to think spatially.
ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استخدام الإنفوجرافيك التعليمي في تنمية مهارات التفكير المكاني لدى طالبات الصف العاشر الأساسي بسلطنة عُمان, وقد تكونت عينة الدراسة من (406) طالبات من طالبات الصف العاشر الأساسي, قسمت إلى مجموعتين: تجريبية وعددها (194) طالبة, وضابطة وعددها (212) طالبة. ولتحقيق هدف الدراسة أعد الباحثان اختبارًا في مهارات التفكير المكاني مكوناً من (30) مفردة من نوع اختيار من متعدد, وأسئلة مقالية قصيرة, وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار مهارات التفكير المكاني لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بتوظيف الإنفوجرافيك التعليمي في العملية التعليمية, فضلاً عن تدريب الطلبة على التفكير في الظواهر الجغرافية مكانيا.
Recommended Citation
al-dayri, Huda Mubarak and Al Rabaani, Dr. Ahmad Hamed
(2021)
"The Effectiveness of using infographic education to develop spatial thinking skills for students in grade 10 in Sultanat of Oman فاعلية استخدام الإنفوجرافيك التعليمي في تنمية مهارات التفكير المكاني لدى طالبات الصف العاشر الأساسي بسلطنة عُمان,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
3, Article 4.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss3/4