Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The current study aimed to investigate the effectiveness of an educational program based on TRIZ theory in developing problem solving skills among ninth grade female students in Jordan.The study followed the quasi experimental design. To achieve the objective of the study a problem solving skills test has been designed and has been also checked in terms of validity and reliability.The sample which was selected purposely consisted of (51) students who were studying at a public school in Jordan, was divided randomly into two groups :a control group consisting of (25) female students which was taught using traditional teaching, and an experimental group of (26) female students which was taught using the educational program. The study revealed that students performed better with an educational program based on TRIZ over that of the traditional method on the developing problem solving skills.The study recommended the using of an educational program based on TRIZ theory in the teaching of problem solving, and conducting other similar studies in different educational stages.
ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج تعليمي يستند إلى نظرية تريز في تنمية مهارات حل المسألة لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في الاردن, واتبع الباحثان في الدراسة التصميم شبه التجريبي لعينة قصدية تكونت من (51) طالبة من طالبات مدرسة قرطاج التابعة لمدينة عمان, تم تعيينهما عشوائيًا في شعبتين على مجموعتي الدراسة: ضابطة وتكونت من (25) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية, وتجريبية تكونت من (26) طالبة درست باستخدام البرنامج التعليمي. وتم اعداد اختبار مهارات حل المسألة الرياضية, والتأكد من صدقه وثباته, وقد اظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال احصائيًا بين متوسطي درجات اداء مجموعتي الدراسة على اختبار مهارات حل المسألة, ولصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام البرنامج التعليمي المستند إلى نظرية تريز وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها استخدام البرنامج التعليمي القائم على نظرية تريز في تدريس حل المسألة الرياضية واجراء دراسات اخرى مشابهة في مراحل تعليمية مختلفة.
Recommended Citation
Qatafeen, Amani Ishtawi and Migdady, Dr. Ahmad Mohammad
(2021)
"The Effectiveness of an Educational Program Based on TRIZ Theory in Developing Mathematical Problem Solving Skills among Ninth Grade Female Students in Jordan فاعلية برنامج تعليمي يستند إلى نظرية تريز في تنمية مهارات حل المسألة الرياضية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في الأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
3, Article 5.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss3/5