Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The present study aimed to identify the role of the faculty members in developing students’ citizenship and the level of students morale at Yarmouk University from the viewpoints of the students themselves, also to examine the correlation between the role of faculty members in the development of citizenship and the level of morale among students at Yarmouk University. The sample of the study was selected by a stratified random sampling of 5% of the study population from Yarmouk university students. The number of respondents was 1487 students. The results showed that the level of citizenship among students from the point of view of the students themselves as a whole came at a high level, where the second rank took responsibility in the first rank with a high level followed by second rank, the first rank loyalty and belonging to a high level, also results showed that the means of the morale fields were high. Also there was a positive correlation between citizenship and the level of morale among students at Yarmouk University in light of the study results, the study recommended the need to continue training and rehabilitation of faculty members in ways of developing national values among university students. And develop university programs that meet the needs of students through the development of their national values, and conducting more similar studies.
ملخص: هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى دور أعضاء هيئة التدريس في تنمية المواطنة والروح المعنوية والعلاقة بينهما لدى الطلبة في جامعة اليرموك من وجهة نظر الطلبة أنفسهم, ولتحقيق أهداف الدراسة وللإجابة عن أسئلتها تم استخدام المنهج المسحي الارتباطي, تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية ممثلة لمجتمع الدراسة من جامعة اليرموك, بما نسبته (5%) من مجتمع الدراسة, فقد بلغ عدد المستجيبين (1487) طالباً وطالبة. أظهرت النتائج أن محاور تنمية المواطنة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم ككل جاءت بدرجة (كبيرة) فقد جاء المحور الثاني تحمل المسؤولية في الرتبة الأولى بدرجة (كبيرة) تلاه في الرتبة الثانية المحور الأول الولاء والانتماء بدرجة كبيرة أيضاً, كما أظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية لفقرات مجال الروح المعنوية جاءت بدرجة كبيرة, كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية بين تنمية المواطنة ومستوى الروح المعنوية لدى الطلبة, وفي ضوء نتائج الدراسة فقد أوصت الدراسة بضرورة الاستمرار في التدريب والتأهيل المستمر لأعضاء هيئة التدريس في طرق تنمية القيم الوطنية لدى طلبة الجامعات. ووضع برامج جامعية تلبي حاجات الطلبة من خلال تنمية القيم الوطنية لديهم, وإجراء مزيد من الدراسات المشابهة.
Recommended Citation
Al-Refaee, Dima A. and Olimat, Prof. Saleh N.
(2021)
"Role of Faculty Members of Yarmouk University in Developing Students’ Citizenship and its Relationship to the Level of Students Morale as perceived by themselves دور أعضاء هيئة التدريس في جامعة اليرموك في تنمية المواطنة لدى الطلبة وعلاقتها بمستوى الروح المعنوية لديهم من وجهة نظر الطلبة أنفسهم,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
4, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss4/3