•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed to investigate the most common big five personality factors among Ajloun University College – Al-Balqa’a Applied University students, and to identify; and to study the relationship between the two variables. The study sample consisted of (602) university students’ selected using proportional stratified random sampling. To achieve the aims of the study, the big five-personality factors scale adopted by Al-Zoubi (2009) and the emotional regulation scale adopted by Groos& John (2003) were used. The results showed that the most prevalent big five personality factors among students was extraversion, conscientiousness, agreeableness, openness to experiences, neuroticism, respectively. There was a found that emotional regulation level was high among the students. It was a statistically significant correlation between emotional regulation and extraversion (r = .233), conscientiousness (r=309), agreeableness (r = .303) and openness to experience (r = .369), while there were no statistically significant correlation between emotional regulation and extraversion openness to experience (r=.008).In light of results, some recommendations were suggested.

ملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى عوامل الشخصية الخمسة الكبرى الأكثر انتشاراً لدى طلبة كلية عجلون الجامعية, جامعة البلقاء, والكشف عن مستوى التنظيم الانفعالي لديهم, والكشف عن العلاقة بين عوامل الشخصية الخمسة الكبرى والتنظيم الانفعالي. تكونت عينة الدراسة من (602) من طلبة الجامعة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية النسبية. ولتحقيق هدف الدراسة, استُخدِمَ مقياس الزعبي (Al-Zoubi,2009) لعوامل الشخصية الخمسة الكبرى ومقياس التنظيم الانفعالي المطور من قبل غروس وجون (Groos & John, 2003). بينت نتائج الدراسة أن عوامل الشخصية الخمسة الكبرى الأكثر انتشاراً لدى الطلبة كانت الانبساطية, تلاها يقظة الضمير, المقبولية, الانفتاح على الخبرة, ثم العصابية. أظهرت النتائج أن مستوى التنظيم الانفعالي لدى الطلبة كان مرتفعاً. كشفت النتائج وجود علاقة موجبة ودالة إحصائياً بين التنظيم الانفعالي وكل من الانبساط(r=.233), ويقظة الضمير (الضميرية والانجاز) (r=.309), والمقبولية (الطيبة) (r=.303), والانفتاح على الخبرة (r=.369). وعدم وجود علاقة دالة إحصائياً بين التنظيم الانفعالي والعصابية(r=.008). وفي ضوء النتائج قدمت التوصيات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.