•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The objective of the study was to investigate the prevailed organizational culture in the basic schools which include the first three grades in the capital Amman from the Point of View of Female Teachers. A sample of (350) teachers were selected from basic schools in the capital Amman. A questionnaire was constructed for the study which was consisted of 5 domains which are: human-being relationships, active communication, partnership in making change, active time management for change and motivation to achieve the change objectives. The result of the study shows that the level of the prevailed organizational culture in basic schools which include the first three grades in The capital Amman from the point of view of female teachers was medium on the five domains, and there were no significant statistical differences in the level of the prevailed organizational culture in basic schools which include the first three grades in the capital Amman from the point of view of female teachers due to experience variable. Also, there were no significant statistical differences in the level of the prevailed organizational culture in basic schools which include the first three grades in the capital Amman from the point of view of female teachers, due to scientific qualification. In light of these results, the study recommended the following: There is a necessity to train female principals in the basic schools which include the first three grades in The capital Amman on the competencies of the leader, especially the change and time management side.

ملخص: هدفت الدراسة التعرف على مستوى الثقافة التنظيمية السائدة في المدارس الأساسية من وجهة نظر المعلمات في الأردن. تكونت عينة الدراسة من (351) من معلمات المدارس الأساسية في الأردن, واستخدم في الدراسة الاستبانة التي تكونت من خمسة مجالات هي: العلاقات الانسانية, والاتصال الفعال, والشراكة في احداث التغيير وإدارة وقت التغيير بفاعلية, والتحفيز لتحقيق أهداف التغيير, وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الثقافة التنظيمية السائدة في المدارس الأساسية في الأردن من وجهة نظر المعلمات كان متوسطاً على المجالات الخمس, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الثقافة التنظيمية السائدة في المدارس الأساسية في الأردن من وجهة نظر المعلمات, تبعا لمتغير الخبرة ولمتغير المؤهل العلمي. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فإنها توصي بضرورة تدريب مديرات المدارس الأساسية في الأردن على كفايات القائد وخاصة جانب إدارة التغيير والوقت, وتضمين برامج التنمية المهنية الموجهة للمعلمات موضوعات تتعلق بالثقافة التنظيمية وممارستهما فعلياً, ودعوة وزارة التربية والتعليم إلى تبني مفهوم المدرسة وحدة أساسية للتغيير في النظام التربوي في الأردن, وإجراء دراسة أخرى للكشف عن مستوى الثقافة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين في المراحل الدراسية الثانوية والأساسية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.