•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed to find the effectiveness of using electronic mind maps strategy on developing problem solving skills in the subject of citizenship and civic among the tenth basic grade students’ in Jordan. The researchers followed the semi-experimental design of the two unequal groups to achieve the objectives of the study. The members of the study consisted of 64 male students of Al- Khader Modern Schools. One of the two groups consisted of 32 students who were chosen randomly to be as an experimental group and to be taught using the electronic mind map while the other group consisted of 32 students as a control group and to be taught using the usual way, during the academic year (2018-2019), To achieve the study were prepared objectives measure ability to solving problem skills, and a guide to the teacher on how to use the strategy of electronic mind maps. The study results showed that there was statistically significant difference in the level of significance)α (0.05≥ due to the effect of the teaching method and for the benefit of the experimental group, which was studied using the strategy of electronic mind maps compared with the control group which was taught using the usual way, and that the use of the strategy of electronic mind maps contributes to the development of the ability to solve the problems of students in the tenth grade in the basic education in the civic and civil levels of various levels.

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية المقدرة على حل المشكلات في مادة التربية الوطنية والمدنية لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في الأردن, ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحثان التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين غير المتكافئتين, فقد تكون أفراد الدراسة من(64) طالبًا من طلاب مدارس الخضر الحديثة موزعة على شعبتين وتم اختيار إحدى الشعب عشوائيًا كمجموعة تجريبية تم تدريسها باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية وعدد طلابها(32) طالبًا, والشعبة الثانية كمجموعة ضابطة تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية, وعدد طلابها(32) طالبًا, للعام الدراسي (2018-2019م), وتم إعداد اختبار لقياس مهارات المقدرة على حل المشكلات, ودليل معلم لكيفية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية, فقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0.05≥α) تعزى لأثر طريقة التدريس ولصالح المجموعة التجربية والتي درست باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية مقارنة مع المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية, وأن استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية يسهم في تنمية المقدرة على حل المشكلات لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في مادة التربية الوطنية والمدنية بمختلف مستوياتهم التحصيلية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.