•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at revealing the degree of difficulties facing the administration of junior high schools in the Negev region from the point of view of the teachers. The descriptive approach was developed. A questionnaire was developed consisted of (35) items distributed to (6) dimensions applied to a sample of (302) teachers from both sexs who were randomly chosen. The results showed that the degree of difficulties facing middle school administration was medium, The differences were statistically significant at (≤0.05) due to the impact of the academic qualification on the difficulties related to the students' affairs , middle and upper administration, and equipment and managed facilities There were no statistically significant differences at (≤0.05) due to the effect of the academic qualification, and and there were no statistically significant differences (≤0.05) due to the effect of years of experience in all dimensions except for the dimension of school Administration. The study recommended reducing the burden placed on school principals and increasing the salaries of teachers and reducing their teaching hours.

ملخص: هدفت الدراسة الكشف عن درجة الصعوبات التي تواجه ادارة المدارس الاعدادية بمنطقة النقب من وجهة نظر المعلمين. تم استخدام المنهج الوصفي, وتم تطوير استبانة تكونت من (35) فقرة موزعة على (6) مجالات طبقت على عينة بلغت (302) معلما ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية, وأظهرت النتائج أن درجة الصعوبات التي تواجه ادارة المدارس الاعدادية جاءت متوسطة, وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجالي الادارة المدرسية, وأولياء أمور الطلبة, وجاءت الفروق لصالح الذكور, وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في الصعوبات المتعلقة باولياء أمور الطلبة, والإدارة الوسطى والعليا, والاجهزة والمرافق المدرسية, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات باستثناء مجال الادارة المدرسية, وجاءت الفروق لصالح (10) سنوات فأكثر, واوصت الدراسة بتقليل الأعباء الملقاة على عاتق مديري المدارس, وزيادة رواتب المعلمين وتقليل نصابهم.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.