Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: This study aimed to identify the emotional intelligence of the educational principals in the Irbid Governorate and its relationship to job satisfaction from the point of view of employees in the directorates. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive correlational method was used. The questionnaire was used to collect data. The study sample consisted of (325) employees from the Irbid governorate during the academic year 2018/2019. The results showed that the degree of emotional intelligence of the superintendents in Irbid governorate was medium and that the job satisfaction of the employees was low. A statistically significant relationship was found between the level of emotional intelligence of superintendents and the level of employees' satisfaction.
ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الذكاء العاطفي لمديري التربية والتعليم في محافظة إربد وعلاقته بالرضا الوظيفي من وجهة نظر العاملين في المديريات, ولتحقيق أهداف الدراسة, تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي, واستخدمت الاستبانة كوسيلة لجمع البيانات, تكونت عينة الدراسة من (325) فرداً من موظفي مديريات التربية والتعليم في محافظة إربد خلال العام الدراسي 2018/2019 م. أظهرت النتائج أن درجة الذكاء العاطفي لدى مديري التربية والتعليم في محافظة إربد كانت متوسطة, وأن الرضا الوظيفي لدى العاملين كان منخفضاً. كما تبين وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين مستوى الذكاء العاطفي للمديرين ومستوى الرضا الوظيفي للعاملين.
Recommended Citation
Al-Tahat, Alaa Ahmad and Al-Sharman, Prof. Munira Mahmoud
(2022)
"Emotional Intelligence for superintendents in Irbid Governorate and its Relationship to Job Satisfaction الذكاء العاطفي لمديري التربية والتعليم في محافظة إربد وعلاقته بالرضا الوظيفي,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
1, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss1/3