•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The aim of the study was to investigate the effect of using oral and digital storytelling strategies in improving critical listening skills among female students of the basic ninth grade in Jordan. The participants of the study consisted of (86) female students of the ninth grade, who were selected from the schools of the brigade of Bani Obaid - Irbid. The students were set in three groups. The oral storytelling strategy was used in teaching the first experimental group. The digital storytelling strategy was used in teaching of the second experimental group, while the usual method was used to teach the third group students, which were considered as a control group. To achieve the goal of the study, the researchers prepared a multiple choice test to measure the critical listening skills of students. The test consisted of (20) questions, The series of stories were designed to take into account the structure of story writing, and they were also put into digital form. The results of the study showed statistically significant differences between the performance mean of students in all critical listening skills due to the teaching strategy, in favor of the first experimental group students who were taught using the oral storytelling strategy, the digital storytelling strategy, and there were also statistically significant differences between the performance mean of the two experimental groups in critical listening skills for the second experimental group that was taught using the oral storytelling strategy.

ملخص: هدفت الدراسة إلى تقصّي أثر استخدام استراتيجيتي السّرد القصصي الشفوي والسرد القصصي الرقمي في تحسين مهارات الاستماع الناقد لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في الأردن. تكوّنت عينة الدراسة من (86) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي, تم اختيارهن قصدياً من مدارس لواء بني عبيد – إربد. تم توزيعهن إلى ثلاث مجموعات, فقد استخدمت استراتيجية السرد القصصي الشفوي في تدريس المجموعة التجريبية الأولى, واستخدمت استراتيجية السرد القصصي الرقمي في تدريس المجموعة التجريبية الثانية, في حين استخدمت الطريقة الاعتيادية في تدريس طالبات المجموعة الثالثة والتي عُدّت كمجموعة ضابطة. ولتحقيق هدف الدراسة أعدّ الباحثان اختباراَ لقياس مهارات الاستماع الناقد لدى الطالبات من نوع اختيار من متعدد. تكوّن الاختبار من (20) فقرة, تم تصميم مجموعة من القصص روعي في بنائها قواعد كتابة القصة, وعولجت القصص ذاتها رقمياً. أظهرت الدراسة وجود فروق دالّة إحصائياً بين متوسطات درجات أداء الطالبات عند جميع مهارات الاستماع الناقد تعزى لاستراتيجية التدريس, وذلك لصالح درجات الطالبات اللواتي تم تدريسهن باستخدام استراتيجية السرد القصصي الشفوي, واستراتيجية السرد القصصي الرقمي, ووجود فروق دالّة إحصائيا بين متوسطات أداء طالبات المجموعتين التجريبيتين عند جميع مهارات الاستماع الناقد لصالح المجموعة التجريبية الثانية التي تم تدريسها باستخدام استراتيجية السرد القصصي الرقمي.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.