•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at determining the training needs of the administrators at the University College in Al-Qunfideh in Kingdom of Saudi Arabia from their point of view. To achieve the study objective, the researcher applied a developed questionnaire consisted of (40) items covered (5) domains; the strategic planning domain, the decision making domain, the administrative leadership domain, the human resources management domain and employees performance evaluation domain. The study sample consisted of (79) male and female administrators at the university were chosen randomly. The study results revealed that the level of administrators training needs at Al-Qunfideh University was high. The strategic planning domain ranked firstly, the decision-making domain ranked secondly, while the administrative leadership domain ranked finally. The results revealed also, that there were statistical significant differences due to the sex variable in favor of males. There were statistical significant differences due to the academic qualification variable, in favor of (higher studies). Also there were statistical significant differences due to the experience variable in favor of (more than 10 years).

ملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى الاحتياجات التدريبية للإداريين في الكلية الجامعية بالقنفذة من وجهة نظرهم. وقد تم تطوير استبانة تكونت من (40) فقرة موزعة على خمسة مجالات, وهي: مجال التخطيط الاستراتيجي, ومجال صنع القرار, ومجال القيادة الإدارية, ومجال إدارة الموارد البشرية, ومجال تقويم أداء العاملين. تم اختيار عينة عشوائية مكونة من (79) إدارياً وإداريةً في الجامعة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى إن درجة الاحتياجات التدريبية للإداريين جاءت بدرجة عالية؛ إذ احتل مجال التخطيط الاستراتيجي الرتبة الأولى, وجاء مجال صنع القرار في الرتبة الثانية, بينما احتل مجال القيادة الإدارية الرتبة الأخيرة. كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير الجنس, وذلك لصالح تقديرات (الذكور), ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير المؤهل العلمي, وذلك لصالح تقديرات ذوي المؤهل العلمي (الدراسات العليا), ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة, وذلك لصالح تقديرات ذوي عدد سنوات خبرة (10 سنوات فأكثر).

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.