Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The study aimed at determining the training needs of the administrators at the University College in Al-Qunfideh in Kingdom of Saudi Arabia from their point of view. To achieve the study objective, the researcher applied a developed questionnaire consisted of (40) items covered (5) domains; the strategic planning domain, the decision making domain, the administrative leadership domain, the human resources management domain and employees performance evaluation domain. The study sample consisted of (79) male and female administrators at the university were chosen randomly. The study results revealed that the level of administrators training needs at Al-Qunfideh University was high. The strategic planning domain ranked firstly, the decision-making domain ranked secondly, while the administrative leadership domain ranked finally. The results revealed also, that there were statistical significant differences due to the sex variable in favor of males. There were statistical significant differences due to the academic qualification variable, in favor of (higher studies). Also there were statistical significant differences due to the experience variable in favor of (more than 10 years).
ملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى الاحتياجات التدريبية للإداريين في الكلية الجامعية بالقنفذة من وجهة نظرهم. وقد تم تطوير استبانة تكونت من (40) فقرة موزعة على خمسة مجالات, وهي: مجال التخطيط الاستراتيجي, ومجال صنع القرار, ومجال القيادة الإدارية, ومجال إدارة الموارد البشرية, ومجال تقويم أداء العاملين. تم اختيار عينة عشوائية مكونة من (79) إدارياً وإداريةً في الجامعة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى إن درجة الاحتياجات التدريبية للإداريين جاءت بدرجة عالية؛ إذ احتل مجال التخطيط الاستراتيجي الرتبة الأولى, وجاء مجال صنع القرار في الرتبة الثانية, بينما احتل مجال القيادة الإدارية الرتبة الأخيرة. كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير الجنس, وذلك لصالح تقديرات (الذكور), ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير المؤهل العلمي, وذلك لصالح تقديرات ذوي المؤهل العلمي (الدراسات العليا), ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة, وذلك لصالح تقديرات ذوي عدد سنوات خبرة (10 سنوات فأكثر).
Recommended Citation
Badawi, Dr. Um-Al-Zain H.
(2022)
"The Training Needs of the Administrators at the University College in Al-Qunfideh in Kingdom of Saudi Arabia from their Point of View الاحتياجات التدريبية للإداريين في الكلية الجامعية بالقنفذة في المملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
2, Article 13.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss2/13