Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The study aimed to reveal the impact of a training program based on Cort program (Breadth) to develop the critical thinking skills of kindergarten children. The sample included 50 children from Islamic Educational College kindergarten/ Jubaiha/ University Brigade. The sample was intentionally selected and divided into two groups, the experimental group and the control group. The experimental group was trained by the Cort program (Breadth), while the control group was taught in the usual way. A Quasi-experimental approach was adopted in this study and a pre- and post-scale was used to measure the impact of the training program. The results showed a statistically significant effect in favor of the experimental group. The study recommended the need to have programs that establish a critical thinking culture in the society and to promote critical family upbringing
ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات توسعة مجال الادراك العشر المستمدة من برنامج الكورت لللتفكير في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى أطفال الروضة فقد شملت العينة ((50 طفلاً وطفلة من رياض أطفال مدارس الكلية العلمية الإسلامية فرع الجبيهة التابعة لمديرية لواء الجامعة. واختيرت عينة قصدية وكانت عبارة عن مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة دربت المجموعة التجريبية على مهارات توسعة مجال الإدراك العشر ودمجت ضمن الخبرات والأنشطة بينما دُرِّست المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية. وتم اعتماد المنهج شبه التجريبي في هذه الدراسة واستخدام مقياس قبلي وبعدي لقياس أثر البرنامج التدريبي وأظهرت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية. وأوصت الدراسة بضرورة وجود برامج لترسيخ ثقافة التفكير الناقد في المجتمع وتعزيز التنشئة الأسرية النقدية.
Recommended Citation
Awad, Fakhreia Hasan
(2022)
"The Impact of a Training Program Based on Cort Program (Breadth) To Develop the Critical Thinking of Kindergarten Children أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات تفكير توسعة مجال الإدراك العشرة في برنامج الكورت لتنمية التفكير الناقد لدى أطفال الروضة,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
2, Article 14.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss2/14