Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The aim of this study was to find out the level of the goal orientations, among the students of the University of Jordan, and their effect on learning strategies which they use. The sample consisted of 300 male and female students selected using random clustered method from the humanistic and scientific faculties at the University of Jordan. To answer the research questions, the scale of goal orientation developed by Abd Al-Rahman (2018), and the Arabic version of the (LASSI) were used. Main findings indicated that, first, the level of mastery-approach, performance-approach, mastery-avoidance goal orientations were high, whereas, the level of performance-avoidance goal orientation was moderate. Second, the level of learning strategies ranged between moderate to high, namely, the level of concentration, time management, motivation, study aids, anxiety, self-testing, selecting main ideas, test strategies, and attitudes were moderate, whereas, the level of information processing was high. Finally, there were differences in concentration, test-strategies, anxiety, selecting main ideas, and attitudes learning strategies as a result of differences in goal orientations. ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى التوجهات الهدفية لدى طلبة الجامعة الأردنية, وأثر هذه التوجهات في استراتيجيات التعلم لديهم. تكونت عينة الدراسة من (300) طالب وطالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية عنقودية من الكليات الإنسانية والعلمية في الجامعة الأردنية. وللإجابة عن أسئلة الدراسة, تمَّ استخدام مقياس التوجهات الهدفية لعبد الرحمن (Abd AL-Rahman,2018), وقائمة استراتيجيات التعلم والدراسة, لواينشتاين وزملائها, المعرب من قبل الحميديين (Al-Hameedyeen,2012). أظهرت نتائج الدراسة, أولًا, أن التوجهات الهدفية الثلاثة تمكن-إقدام, أداء-إقدام, تمكن-إحجام جاءت بمستوى مرتفع, أما توجه أداء-إحجام, فقد جاء بمستوى متوسط, ثانيًا, إن مستوى استراتيجيات التعلم لدى الطلبة كان متوسطاً إلى مرتفع, إذ كشفت الدراسة أن استراتيجيات التركيز, إدارة الوقت, الدافعية, مساعدات الدراسة, الاختبار الذاتي, القلق, اختيار الأفكار الرئيسة, استراتيجية الاختبار, والاتجاهات جاءت بمستوى متوسط, أما استراتيجية معالجة المعلومات, فقد جاءت بمستوى مرتفع, وأخيرًا, هناك فروق ذات دلالة إحصائية في استراتيجيات الاتجاهات, استراتيجية الاختبار, التركيز, والقلق تعزى للتوجهات الهدفية.
Recommended Citation
Abu-Ghalyon, Hana S. and Alzig, Dr. Ahmad Y.
(2022)
"Goal Orientations among the Students of University of Jordan and their Effect on the Learning Strategies Which They Use التوجهات الهدفية لدى طلبة الجامعة الأردنية وأثر هذه التوجهات في استراتيجيات التعلم التي يمارسونها,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
2, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss2/15