•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at revealing the degree of organizational excellence of the primary schools in the North region within the Green Line from teachers' point of view. A descriptive survey methodology was used. The researchers selected the study sample randomly. The study sample reached (469) teachers (male and female). To achieve the objective, the study was developed a questionnaire as a study tool, which consisted of (25) items distributed to (3) dimensions, and after confirmation of its validity and reliability, it was applied to the study sample. The results showed that the degree of organizational excellence was medium. The were statistical significant differences at (≤0.05) in the degree of organizational excellence attributed to gender in favor of males. There were no statistically significant differences at (≤0.05) attributed to the impact of academic qualification in all dimensions. Moreover, there were no statistically significant differences at (≤0.05) attributed to the impact of years of experience. Finally, there were no statistically significant differences at (≤0.05) due to the effect of specialization. The study come out with a number of recommendations, the most important of which are: the interest in continuous professional development of teachers through various training programs and different learning methods to increase their skills and abilities in order to raise their performance and production levels so as to achieve the organizational excellence in their schools.

ملخص: هدفت الدراسة الكشف عن درجة التميّز التّنظيمي لدى مديري المدارس الابتدائية في منطقة الشمال داخل الخط الاخضر من وجهة نظر المعلمين. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي, ونم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة, إذ بلغت عينة الدراسة(469) معلماً ومعلمة, ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير أداة الدراسة استبانة تكونت من (25) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات, وبعد التأكد من صدقها, وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة, وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة التميز التنظيمي جاءت متوسطة, وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات التميز التنظيمي, وجاءت الفروق لصالح الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (≤0.05) تعزى لأثر التخصص في جميع المجالات, وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات, أبرزها: وضع برنامج شامل لنشر ثقافة التميز التنظيمي, وتعزيزها داخل المدرسة من خلال مشاركة المعلمين, والمشرفين, والطلبة, وأولياء امورهم, وتعزيز الدعم القيادي من خلال تحفيز المعلمين, وحثهم على إدخال مضامين جديدة ومتطورة في العملية التعليمية للارتقاء بها إلى اعلى المستويات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.