•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at investigating the problems that face graduate students in Yarmouk University and findout the effect of the variables (program level, and the student's status) on those problems. The researchers used the descriptive survey methodology for the study. The sample of the study consisted of (383) male and female graduate students from Yarmouk university. For achieving the goal of the study, a three-domain questionnaire was used. The domains are (technical and administrative problems, academic problems and financial problems). The results indicated that the level of technical and administrative problems was moderate from graduate students' point of view. The level of academic problems was little, whereas, the level of financial problems was big. The results also showed that there were statistically significant differences at (α≤0.05) in the estimations of graduate students' responses regarding the problems that they face in Yarmouk University attributed to the variable of program level in favor of Ph.D's Students and to the variable of Students' status in favor of jobless ones.

ملخص: هدفت الدراسة الكشف عن المشكلات التي تواجه طلبة الدراسات العليا في جامعة اليرموك من وجهة نظرهم, ومعرفة أثر متغيري (مستوى البرنامج, ووضع الطالب) على المشكلات التربوية التي تواجه طلبة الدراسات العليا في جامعة اليرموك, وقد استخدم المنهج الوصفي المسحي. تكونت عينة الدراسة من (383) طالباً وطالبةً من طلبة الدراسات العليا في الجامعة, ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت استبانة مكونة من ثلاثة مجالات وهي (المشكلات الفنية والإدارية, المشكلات الأكاديمية, والمشكلات المالية), وبينت نتائج الدراسة أن مستوى المشكلات الإدارية والفنية من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا جاء متوسطاً, وأن مستوى المشكلات الأكاديمية جاء قليلاً, وأن مستوى المشكلات المالية‏ جاء كبيراً, وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏‎0.05‎‏=α) في تقديرات ‏استجابات طلبة الدراسات العليا لما يواجهونه من مشكلات في جامعة اليرموك تعزى لمتغير مستوى البرنامج ولصالح طلبة الدكتوراه, ولمتغير وضع الطالب ولصالح الطلبة الذين لا يعملون.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.