Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The aim of this study was to identify the transition skills level of children with developmental disabilities in preschool and their relationship to the efficiency of their teachers in Jordan, and recommend preschool teachers to provide children with developmental disabilities with these skills to reach as much as possible to the stage of acceptance. And to the success of the educational process. The study sample consisted of (44) children with developmental disabilities in preschool in special centers and kindergartens. And (44) male and female teachers. To achieve this study, a tool was developed to measure the degree to which children with developmental disabilities acquire transition skills. The results of this study indicated that the level of the degree to which children with developmental disabilities possess the transition skills in preschool in Jordan was (2.72), and the level of efficiency of their teachers in Jordan was (3.56).
ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى امتلاك الأطفال ذوي الإعاقات النمائية للمهارات الإنتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة وعلاقتها بكفاءة معلميهم في الأردن, والخروج بتوصيات موجهة لمعلمي مرحلة ما قبل المدرسة لتزويد الأطفال ذوي الإعاقة النمائية بهذه المهارات من أجل الوصول قدر الإمكان لمرحلة تقبل وإنسجام في البيئة المحيطة بهم والإسهام في إنجاح العملية الإنتقالية. وتكونت عينة الدراسة من (44) طفلاً من ذو الإعاقات النمائية في مرحلة ما قبل المدرسة في المراكزخاصة ورياض الدمج المختلفة. و(44) معلماً ومعلمة للطلبة ذوي الإعاقات النمائية في مرحلة ما قبل المدرسة. ولتحقيق هذه الدراسة تم إعداد أداة قياس لمعرفة درجة امتلاك الأطفال ذوي الإعاقات النمائية للمهارات الإنتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة. وقامت الباحثة ببناء المقاييس من خلال الأدب النظري والدراسات السابقة لمعرفة أهم المهارات في مرحلة ما قبل المدرسة, وبعد جمع المعلومات اللازمة قامت الباحثة ببناء الأداة, وتم التحقق من دلالات الصدق والثبات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى درجة إمتلاك الأطفال ذوي الاعاقات النمائية للمهارات الانتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة في الأردن كان (2.72) وبمستوى متوسط, ومستوى كفاءة معلميهم في الأردن كان (3.56) وبمستوى مرتفع.
Recommended Citation
abuhilal, Saja S.
(2022)
"Level of the Acquisition of transition skills for pre-school children with developmental disability and its relation to their teachers' efficiency in Jordan مستوى امتلاك الأطفال ذوي الإعاقات النمائية للمهارات الإنتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة وعلاقته بكفاءة معلميهم في الأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
2, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss2/9