Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The current study aimed to identify the predictive power of parenting and emotional regulation with behavior disorder in adolescent students. The study sample consisted of (90) students from (ninth, tenth, and eleventh) grades, who were chosen from three governmental schools in the city of (Amman), the Hashemite Kingdom of Jordan, using the conduct disorder measure prepared by the researcher. To achieve the goals of the study, two other measures were developed: Parenting practices and the emotional regulation scale. The measures were applied to the current sample during the first semester of the year 2019-2020. The results of the study showed that the level of parental practices and the level of emotional organization of the individuals of the sample falls within the intermediate level, and also showed that there were no statistically significant differences in the level of parental practices and the level of emotional organization due to the class variable, and the results also showed that the variables of parental practices and emotional organization affect the variability of behavior disorder.
ملخص:
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على المقدرة التنبؤية للممارسات الوالدية والتنظيم الانفعالي باضطراب التصرف لدى الطلبة المراهقين, تكونت عينة الدراسة من (90) طالبا من الصفوف (التاسع، العاشر, والحادي عشر), حيث تم إختيارهم من ثلاث مدارس حكومية في مدينة (عمان) المملكة الأردنية الهاشمية, باستخدام مقياس اضطراب التصرف الذي أعده الباحث. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياسين آخرين هما: مقياس الممارسات الوالدية ومقياس التنظيم الإنفعالي, وقد تم تطبيق المقاييس على العينة الحالية خلال الفصل الدراسي الأول للعام 2019- 2020. وأظهرت نتائج الدراسة بأن مستوى الممارسات الوالدية ومستوى التنظيم الإنفعالي لأفراد العينة يقع ضمن المستوى المتوسط, وبينت كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الممارسات الوالدية ومستوى التنظيم الإنفعالي يعزى لمتغير الصف, وأظهرت النتائج أيضا بأن متغيرات الممارسات الوالدية والتنظيم الإنفعالي يؤثران في تباين اضطراب التصرف.
Recommended Citation
Al-Olwan, Monther Saud
(2022)
"The Predictability of Parental Practices and Emotional Regulation among Adolescents Students with Conduct Disorder المقدرة التنبؤية للممارسات الوالدية والتنظيم الانفعالي باضطراب التصرف لدى الطلبة المراهقين,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
3, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss3/10