•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The current study aimed to identify the predictive power of parenting and emotional regulation with behavior disorder in adolescent students. The study sample consisted of (90) students from (ninth, tenth, and eleventh) grades, who were chosen from three governmental schools in the city of (Amman), the Hashemite Kingdom of Jordan, using the conduct disorder measure prepared by the researcher. To achieve the goals of the study, two other measures were developed: Parenting practices and the emotional regulation scale. The measures were applied to the current sample during the first semester of the year 2019-2020. The results of the study showed that the level of parental practices and the level of emotional organization of the individuals of the sample falls within the intermediate level, and also showed that there were no statistically significant differences in the level of parental practices and the level of emotional organization due to the class variable, and the results also showed that the variables of parental practices and emotional organization affect the variability of behavior disorder.

ملخص:

هدفت الدراسة الحالية للتعرف على المقدرة التنبؤية للممارسات الوالدية والتنظيم الانفعالي باضطراب التصرف لدى الطلبة المراهقين, تكونت عينة الدراسة من (90) طالبا من الصفوف (التاسع، العاشر, والحادي عشر), حيث تم إختيارهم من ثلاث مدارس حكومية في مدينة (عمان) المملكة الأردنية الهاشمية, باستخدام مقياس اضطراب التصرف الذي أعده الباحث. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياسين آخرين هما: مقياس الممارسات الوالدية ومقياس التنظيم الإنفعالي, وقد تم تطبيق المقاييس على العينة الحالية خلال الفصل الدراسي الأول للعام 2019- 2020. وأظهرت نتائج الدراسة بأن مستوى الممارسات الوالدية ومستوى التنظيم الإنفعالي لأفراد العينة يقع ضمن المستوى المتوسط, وبينت كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الممارسات الوالدية ومستوى التنظيم الإنفعالي يعزى لمتغير الصف, وأظهرت النتائج أيضا بأن متغيرات الممارسات الوالدية والتنظيم الإنفعالي يؤثران في تباين اضطراب التصرف.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.