Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed to identify the sources of the authority of academic leaders in Jordanian universities from the viewpoint of the faculty members working with them. A random stratified sample was chosen, consisting of (384) faculty members. The survey descriptive methodology was used, and a questionnaire consisting of (27) items, distributed in (6) fields, was used. Its validity and reliability were confirmed. The study reached the following results: the degree of appreciation of the exercise of the sources of the authority of academic leaders in Jordanian universities from the viewpoint of faculty members working with them was medium. The results also indicated that there were no statistically significant differences between the means of the responses of the study sample individuals due to the type of university and college variable. there are statistically significant differences attributable to a gender variable on the field of (gravitational power, experience authority, and reward authority) and total seore; while the results indicated a statistically significant difference attributed to gender variable in the fields of (coercive authority and persuasive authority), the differences came in favor of males. the absence of statistically significant differences attributed to the variable of the academic rank in the field of (gravitational authority, the authority of experience, and the authority of persuasion); while the results indicated the presence of statistically significant differences attributed to the variable of the academic rank in the field of (coercive authority, legal authority, and reward authority) and the total.
ملخص:
هدفت الدراسة التعرف إلى مصادر سلطة القادة الأكاديميين في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس العاملين فيها. وتم اختيار عينة طبقية عشوائية, بلغت (384) عضو هيئة تدريس. واستخدم المنهج الوصفي المسحي, واستخدمت استبانة, تم التأكد من صدقها وثباتها. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: أن درجة تقدير ممارسة مصادر سلطة القادة الأكاديميين في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس العاملين فيها جاءت متوسطة. كما دلت النتائج على عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير نوع الجامعة, والكلية. ووجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الجنس على مجال (سلطة الجاذبية, وسلطة الخبرة, وسلطة المكافأة) والكلي؛ بينما دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الجنس على مجالي (السلطة القسرية وسلطة الاقناع), وجاءت الفروق لصالح الذكور. وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية وذلك على مجال (سلطة الجاذبية, وسلطة الخبرة, وسلطة الاقناع)؛ بينما دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية على مجالات (السلطة القسرية والسلطة الشرعية وسلطة المكافأة) والكلي.
Recommended Citation
ALkhazaleh, Meqbel M.; Oleimat, Saleh Naser; and Kanan, Eid M.
(2022)
"The Sources of the Authority of Academic Leaders in Jordanian Universities from the Viewpoint of the Faculty Members Working with them مصادر سلطة القادة الأكاديميين في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس العاملين فيها,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
4, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss4/1