Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
This study aimed to identify the degree of practicing high school principals in Jerash Governorate of students conflict resolution methods from teachers' point of view, The study used the descriptive methodolo in data collection. To achieve the objectives of this study, a questionnaire on conflict resolution methods consisting of (26) items was developed where its validity and reliability were assured, The sample of the study consisted of (421) teachers chosen by using stratified randomly sample method. The results of the study revealed that the degree of practicing high school principals in Jerash Governorate conflict resolution methods students from teachers' point of view as a whole was medium. The results also revealed that there were statistically significant differences between the mean responses of the study sample in the degree of practicing high school principals students conflict resolution methods to variable of gender in favor of females, While no significant differences between the mean responses of the study sample in the degree of practicing high school principals students conflict resolution methods to variables of academic qualification and years of experience.
ملخص:
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في محافظة جرش لأساليب حل النزاعات الطلابية من وجهة نظر المعلمين, واتبعت الدِّراسة المنهج الوصفي, واستخدمت الدِّراسة في جمع بياناتها استبانة عن أساليب حل النزاعات مكونة من (26) فقرة, وجرى التأكد من صدقها وثباتها. وتكونت عينة الدِّراسة من (421) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية. وقد أظهرت نتائج الدِّراسة أنَّ ممارسة مديري المدارس الثانوية في محافظة جرش لأساليب حل النزاعات الطلابية من وجهة نظر المعلمين ككل جاءت متوسطة, وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدِّراسة في درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لأساليب حل النزاعات الطلابية تعزى لمتغير الجنس, ولصالح الإناث. بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدِّراسة في درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لأساليب حل النزاعات الطلابية تعزى لمتغيرات المؤهل العلمي, والخبرة.
Recommended Citation
Zureikat, Mirna Sami; Al-Ibrahim, Adnan Badri; and Al-Khasawneh, Anis Saqr
(2022)
"The Degree to with Secondary School Principals in Jerash Governorate Practice Methods for Resolving Student Conflict from the Teachers' Point of View درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في محافظة جرش لأساليب حل النزاعات الطلابية من وجهة نظر المعلمين,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
4, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss4/10