Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
This study aimed at investigating the impact of an instructional program based on the Semiotic theory on improving reading comprehension skills of eleventh grade female students in Jordan. The sample of the study consisted of 52 student at Om Katheer School. Students were randomly distributed into two groups. The researcher developed the instructional program and the reading comprehension test, which was validated by a group of experts. Reliability of the test was established via re-test. The experimental group were instructed using the developed instructional program, while the control group was instructed using the conventional method. To respond to the questions of the study, means, standard deviations, and MANCOVA test were computed. Results showed statistically significant differences at(α= 0.5)between the two groups which can be attributed to the instructional program at all reading comprehension levels in favor of the experimental group. The study recommended adopting the proposed instructional program based on the semiotic theory developed for the purposes of the current study to teach reading comprehension texts to eleventh grade female students.
ملخص:
هدفت الدّراسة إلى تعرف أثر برنامج تعليميّ قائم على النظريّة السيميائية في تحسين مهارات استيعاب النص القرائي لدى طالبات الصّف الأول الثانوي في الأردنّ. وبلغ عدد أفراد الدّراسة(52) طالبة من مدرسَة أم كثير الثانوية التّابعة للواء الجامعة, ووُزّعت الشُعَب عشوائيًّا على مجموعتين: تجريبيّة وضابطة. وأَعدّت الباحثة البرنامج التّعليميّ, وإختبار لاستيعاب النص القرائيّ, وعُرض على مجموعة من المحكمين للتأكد من صدقه, وتمت إعادته للتأكد من الثبات. ودرست المجموعة التّجريبيّة وفق البرنامج التّعليميّ, ودرست المجموعة الضّابطة وفق البرنامج الاعتياديّ. وللإجابة عن سؤال الدراسة استخدمت المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري وتحليل التباين المتعدّد(MANCOVA), فأظهرت نتائج الدّراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (α= 0.05) بين المجموعتين تُعزى إلى أثر البرنامج التّعليميّ القائم على السيميائية في مستويات استيعاب النص القرائي (الحرفي, الاستنتاجي, التطبيقي) لصالح المجموعة التّجريبيّة التي دُرست وفق البرنامج التعليمي. وفي ضوء نتائج البحث, أوصت الدّراسة بتوصيات منها: اعتماد البرنامج التّعليمي القائم على النظريّة السيميائية, الذي توصّلت إليه الدّراسة الحاليّة في تدريس النّصوص القرائيّة لطالبات الصّف الأول الثانوي.
Recommended Citation
Attallah, Asma’a Sulieman and Al Hashemi, Abdul Rahman
(2022)
"The Effect of an Instructional Program Based on the Semiotic Theory on Improving Reading Comprehension Skills, Among Eleventh Grade Female Students in Jordan أثر برنامج تعليميّ قائم على النظريّة السيميائية في تحسين مهارات استيعاب النص القرائي لدى طالبات الصّف الأول الثانوي في الأردنّ,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
4, Article 11.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss4/11