Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed to develop a proposed instructional model based on constructivist theory for using cloud computing technology at the University of Jordan, and to reveal the degree of its relevance from the experts' point of view. The study followed a descriptive analytical methodology to achieve the study goals. The study sample consisted of (100) experts at the University of Jordan. A questionnaire consisting of (72) items distributed over (7) dimensions after its validity and reliability has been verified and ensured. The results of the study showed that the degree of suitability of the model from the experts' point of view on the overall degree was high and with a mean of (4.62). The dimension of "cloud computing in teaching" came first with the highest mean score of (4.86). The dimension of "philosophy" came in the seventh and last rank with a mean of (4.19). The study recommended measuring the effectiveness of the model in the educational field, and conducting a similar study in different educational institutions.
ملخص:
هدفت الدراسة إلى تطوير أُنموذج تدريسي مقترح يستند الى النظرية البنائية لاستخدام تكنولوجيا الحوسبة السحابية في الجامعة الاردنية, والكشف عن درجة ملاءمة الأُنموذج التدريسي المقترح من وجهة نظر الخبراء. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة, وتكونت عينة الدراسة من (100) من الخبراء في الجامعة الاردنية. تم بناء استبانه مكونة من (72) فقرة موزعة على (7) مجالات لجمع البيانات بعد أن تم التأكد من صدقها وثباتها, وذلك لقياس درجة ملاءمة الأُنموذج التدريسي المقترح من وجهة نظر الخبراء. وأظهرت نتائج الدَراسة أن درجة ملاءمة الأُنموذج التدريسي المقترح من وجهة نظر الخبراء على الدرجة الكلَية كانت عالية وبمتوسط حسابي (4.62). وجاء مجال "الحوسبة السحابية في التدريس" في الرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي(4.86). وجاء مجال "الفلسفة" في الرتبة السابعة والأخيرة بتموسط حسابي (4.19). وأوصت الدراسة بضرورة قياس مدى فاعلية الأُنموذج التدريسي المقترح في الميدان التربوي, وإجراء دراسة مشابهة في مؤسسات تعليمية أخرى.
Recommended Citation
Banat, Sana Y. and Aljarrah, Abdelmuhdi A.
(2022)
"A Proposed Instructional Model Based on the Constructivist Theory for Using Cloud Computing Technology at the University of Jordan and the Degree of Appropriateness from the Experts' Point of View أُنموذج تدريسي مقترح يستند الى النظرية البنائية لاستخدام الحوسبة السحابية في الجامعة الأردنية ودرجة ملاءمته من وجهة نظر الخبراء,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
4, Article 12.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss4/12