•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The study seeks to identify the effectiveness of a religious counseling program in reducing symptoms of obsessive compulsive disorder among Philadelphia University students. The study population consisted of all students for the academic year 2018/2019, where the obsessive-compulsive measure was applied as a pre-test on students who have desire to participate in the program, they were (60).The sample was chosen from students who received moderate and high scores on the OCD scale were randomly divided into two groups (experimental and control)(20) students each group.To demonstrate the statistical differences significance between means (MANCOVA) was used, also (t) test was used for samples related to the experimental group scores on the post and follow-up scale. The results of statistical analysis showed, it is clear the effectiveness of the program in reducingOCD symptoms among Philadelphia University students, there were no statistically significant differences in response to the program due to gender, but there were due to faculty.

ملخص:

تسعى الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي ديني في خفض أعراض الوسواس القهري لدى طلبة جامعة فيلادلفيا. تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة جامعة فيلادلفيا للعام الدراسي 2018/2019, إذ تم تطبيق مقياس (الوسواس القهري) كاختبار قبلي على الطلبة الذين أبدوا رغبتهم بالاشتراك في البرنامج, وقد بلغ عددهم (60) طالباً, ثم تم اختيار عينة الدراسة من الطلبة الذين حصلوا على درجات متوسطة ومرتفعة على مقياس الوسواس القهري, تم توزيعهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين تجريبية وضابطة بواقع (20) طالباً في كل مجموعة.

ولبيان دلالة الفروق الإحصائية بين المتوسطات الحسابية تم استخدام تحليل التباين المشترك (MANCOVA), واستخدام اختبار (ت) للعينات المرتبطة لدرجات المجموعة التجريبية (التي خضعت للبرنامج الإرشادي) على المقياس البعدي والمتابعة, وبناءً على نتائج التحليل الإحصائي تتضح فاعلية البرنامج في خفض أعراض الوسواس القهري لدى طلبة جامعة فيلادلفيا وعلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية للاستجابة للبرنامج تعزى لمتغير الجنس ووجود فروق بالاستجابة للبرنامج تعزى للكلية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.