•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to find out the level of vocational training and employment services provided to students with autism spectrum disorder from the viewpoint of teachers and parents. The two researchers used descriptive survey methodology. A measure included (45) items was used.The sample was consisted of (190) teachers and parents of pupils with autism spectrum (14-18 years). The results indicated that the level of vocational training services provided to individuals with autism spectrum disorder was (high) from the viewpoint of teachers and parents, while the level of operating services provided to them was (medium). And there were statistically significant differences in the field of vocational training services due to the variable of the region in favor of the middle province region. Likewise, there were statistically significant differences in the field of employment services attributed to the variable of the educational level of parents, in favor of the undergraduate class.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى خدمات التدريب المهني والتشغيل المقدمة للطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر المعلمين وأولياء الأمور في الأردن. استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي, ولتحقيق أهداف الدراسة صُمم مقياس اشتمل على(45) فقرة, وتم التحقق من دلالات صدقه وثباته. تكونت عينة الدراسة من (190) معلماً وولي أمر موزعين بواقع (100) معلم و(90) ولي أمر لذوي طيف التوحد تراوحت أعمارهم بين ((18-14عاماً. أشارت النتائج إلى أن مستوى خدمات التدريب المهني المقدمة لذوي اضطراب طيف التوحد كان (مرتفعاً) من وجهة نظر المعلمين وأولياء الأمور, بينما كان مستوى خدمات التشغيل المقدم لهم (متوسطاً). وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة احصائياً. في مجال خدمات التدريب المهني تُعزى لمتغير الإقليم إذ جاءت لصالح إقليم الوسط. كذلك وجود فروق دالة إحصائياً في مجال خدمات التشغيل تُعزى لمتغير المستوى التعليمي لأولياء الأمور, وذلك لصالح فئة البكالوريوس. أوصت الدراسة إجراء مزيد من الدراسات على متغيرات أخرى ذات صلة بالخدمات المقدمة لذوي اضطراب طيف التوحد في مجال التدريب المهني والتشغيل, وإعداد برامج مهنية متخصصة في مجال التدريب المهني والتشغيل للأشخاص ذوي طيف التوحد.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.